Strateginen konsultointi

Viestinnän strateginen konsultointi:
Sukellus liiketoiminnan luihin ja ytimiin

Jos markkinointi on flirttailua, strateginen viestintä on vakavaa seurustelua. Viestintä onkin yksi yrityksen johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ja viestinnän strateginen konsultointi auttaa virittämään sen täyteen terään.

Toisinaan strategian suunnitteluun tarvitaan apukäsiä. Viestinnän strateginen konsultointi on pitkäjänteistä ja suunnitelmallista näkemystä liiketoiminnan tavoitteista ja niiden pohjalta kirkastettuja käytännön tekoja.

Viestintä ei ole vain organisaation viestintävastaavan heiniä. Myös johtoryhmältä vaaditaan vahvaa viestinnällistä näkemystä.

Konsultoinnin myötä yrityksen johtoryhmän viestintätaidot paranevat ja viestintä tulee kiinteämmäksi osaksi liiketoimintastrategiaa.

Laadukas ja ymmärrettävä viestintä kannustaa kaikkia yrityksen työntekijöitä viestimään paremmin omassa roolissaan.

Mitä kannattaa etsiä hyvässä viestinnän kumppanissa?

Luottokumppanin löytäminen on taitolaji. Onneksi viestinnän ulkoistamisessa sitä oikeaa etsiessä ei tarvitse pelätä Tinder-huijareita. Yksittäisen projektin, isomman viestintäkokonaisuuden tai kokonaisen tiimin ulkoistaminen luotettavalle viestinnän kumppanille voi olla yksi parhaista pyyhkäyksistäsi.

Näin viet strategian käytäntöön: 10 huomioitavaa seikkaa

Vaatii viitseliäisyyttä ja aktiivista läsnäoloa, jotta henkilöstö saadaan sitoutettua strategiaan. Yrityksessä on järjestettävä riittävästi tilaisuuksia aidosti ennakkoluulottomaan keskusteluun....

Viisi vinkkiä vaikuttavaan rekrytointiviestintään

Koska työnhakija perustaa mielipiteensä työnantajan houkuttelevuudesta kaikkien saatavilla olevien viestien, ei pelkästään rekrytointi-ilmoituksen, pohjalta, on rekrytointiviestintää hyvä tarkastella osana yrityksen laajempaa viestintää. Ota talteen viisi vinkkiä vaikuttavaan rekrytointiviestintään.

Hyviä uutisia ei tarvitse jättää kertomatta – viisi huomiota kriisiajan viestintään

Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa järkyttää parhaillaan meitä kaikkia. Vahva halu auttaa sodasta kärsiviä sekoittuu kasvavaan huoleen tulevaisuudesta. Viestijöiden näkökulmasta tilanne tarkoittaa...

Otatko kaiken irti muutoksen mahdollisuuksista?

Vain muutos on pysyvää, huokaisi moni suomalainen jälleen kerran vuonna 2022. Isotkin organisaatiot navigoivat ristituulien, aallokoiden ja (ikävän usein) vimmatun kiireen keskellä. Muutosmatka tuntuu raskaalta, jos viestintään ei satsata. Mutta mitä kannattaa tehdä itse ja mitä suosiolla ulkoistaa?

Muutoskyky – viestinnän uusi supervoima

Tuntuuko siltä, että nykyään on aina muuttujia matkassa? Itsestäni ainakin. Epävarmuuden sietämisestä on tullut uusi supervoimani. Maailma myllertää ympärillämme, ja ihmiset ja organisaatiot koittavat pysyä menossa mukana.

Kalastuksen perustotuudet pätevät myös viestinnässä

Viestinnän kohdentaminen parantaa selkeästi mahdollisuuksia pärjätä kilpailussa kohderyhmien huomiosta. Kohdentamisen perusedellytys on, että katse käännetään yrityksestä itsestään kohti kuuntelijoita: yleisö otetaan mahdollisimman hyvin huomioon sekä viestintää suunniteltaessa että toteutettaessa.

Kaikkea ei tarvitse osata (tai ehtiä) itse – ulkoistamalla vähennät viestinnän paineita

Viestinnältä vaaditaan paljon tekoja ja osaamista. Yrityksen johdon on tehtävä valintoja siitä, miten viestinnän ja markkinoinnin resurssit käytetään. Valinnoilla varmistetaan, että viestintä pystyy toteuttamaan ydintehtäväänsä: strategisten tavoitteiden edistämistä viestinnän keinoin.

Strategia käytäntöön viestinnän voimalla

Viestintä on ydinroolissa, kun yrityksen strategiasta halutaan tehdä koko organisaation voimavara ja sitouttaa kaikki organisaation jäsenet yhteisiin tavoitteisiin. Hyväkin strategia vaatii aina...

Mihin toimistolla työskentelyä enää tarvitaan? 

Asiantuntijatyön kylkeen on liimautunut ilahduttava iilimato: hybridimalli! Vaikka tuo työelämän verijuotikas voi imeä meistä enemmän mehuja kuin haluaisimme, se voi myös avata oven entistä...

Tuluksen strategisen viestinnän palvelupaketit

  • Vetovoimainen brändiviestintä
  • Ajatusjohtajaksi vaikuttavalla viestinnällä
  • Vastuullisuusviestintää
  • Poikkeusajan viestintä ja varautuminen muutostilanteisiin
  • Kansainvälinen viestintä

Ajatusjohtajaksi vaikuttavalla viestinnällä

  • Yrityksen vahvuuksien ja heikkouksien kartoitus
  • Alan puheenaiheiden ja foorumien kartoitus
  • Asiakaspolun ja -profiilien määrittely
  • Viestinnän periaatteet ja roolitukset
  • Kokonaisvaltainen viestintästrategia
  • Viestintästrategian palastelu operatiivisen viestinnän suunnitelmiksi ja toimenpiteiksi 
  • Suunnitelmaan sitouttavat sparraukset johdolle ja esimiehille
  • Ehdotukset jatkotoimenpiteisiin

Kohti tuloksellista viestintää

Viestinnän strateginen konsultointi on menestyksekästä vain silloin, kun viestinnän kumppanilla on syvällinen näkemys asiakkaan toimintaympäristöstä, vahvuuksista ja heikkouksista.

Me Tuluksella kiinnostumme asiakkaistamme juuria myöten. Räätälöimme palvelupakettimme asiakkaan tarpeisiin. Konsultoimme, sparraamme, ohjaamme ja koulutamme: kohti tuloksellisempaa viestintää.

Haluatko koko organisaation toimivan yhteisten tavoitteiden eteen?

Ota tulukset tueksi.

Liisa Oksanen

LIISA OKSANEN

Toimitusjohtaja, viestintäasiantuntija
liisa.oksanen@tulus.fi
+358 50 579 3205

Johanna Lassy-Mäntyvaara

JOHANNA LASSY-MÄNTYVAARA

Johtava viestintäasiantuntija
johanna.lassy@tulus.fi
+358 40 584 9569

Liisa Oksanen

PETRA NIEMI

Projektipäällikkö, viestintäasiantuntija
petra.niemi@tulus.fi
+358 44 751 3101

Mietityttääkö viestintä? Ota yhteyttä niin mietitään yhdessä!

Mistä olet kiinnostunut?