Näin tiedote löytää tiensä uutiskanaviin

Yli kymmenvuotisen verkkotoimittajaurani aikana olen vastaanottanut lehdistötiedotteen jos toisenkin.

Tässä omat vinkkini, mitä kannattaa tiedotteessa huomioida, kun kalastellaan Suomen suurimpien uutismedioiden huomiota.

1. Hyvän otsikon sekä ingressin viilaaminen vie aikaa, mutta näihin kannattaa panostaa, sillä päätös tiedotteeseen tarttumisesta tehdään usein hyvinkin nopean silmäilyn päätteeksi.

2. Lisää asiaan liittyvät aikaisemmat kirjoitukset sekä taustatiedot tiedotteeseen esimerkiksi linkkeinä. Liitä myös tiedot valokuvissa mahdollisesti esiintyvistä henkilöistä, tuotteista sekä paikoista.

3. Muista yhteystiedot henkilöille, jotka osaavat vastata tiedotteeseen liittyviin kysymyksiin ja varmista, että henkilöt ovat tavoitettavissa silloin, kun tiedote kolahtaa toimittajien sähköposteihin. Soittoaikojen lisääminen tiedotteeseen helpottaa toimittajan työtä.

4. Vältä jaarittelua, toistoja ja jargonia, jotta se on helposti ymmärrettävää sekä mahdollistaa nopeankin julkaisun. Kirjoita sisältö myös siten, ettei tulkinnan varaa jää.

5. Tiedotteen sisältö kannattaa tehdä valmiiksi jo ennakkoon, ja lähettää välittömästi sisällön ollessa ajankohtainen. Tuore tieto on aina uutinen, kaksi päivää ”vanha” asia ei sitä enää ole.

Kaipaatko tukea ulkoiseen viestintään? Ota yhteyttä!

Johanna Lassy-Mäntyvaara

 

JOHANNA LASSY-MÄNTYVAARA

Johtava viestintäasiantuntija
johanna.lassy@tulus.fi
+358 40 584 9569