Tuluksen syksy on web-kehitystä täynnä, sillä verkkosivujen kehitystä ja digitaalisia asiakaspolkuja pohditaan ei yhden, vaan kahden kauppakamariaamiaisen verran. Nappasimme tapahtumamateriaaleista kaikille jakoon digitaalisen viestinnän asiantuntijoidemme Minna Kummun ja Riikka Finnilän tärkeimmät pointit verkkosivustojen tulevaisuuden muutospaineista.
Ensimmäinen kauppakamariaamiainen pidettiin Tampereella perjantaina 17.10. ja seuraavaksi aiheen pariin sukelletaan perjantaina 14.11. Lahdessa. Ilmoittautuminen Lahden kauppakamariaamiaiselle on nyt auki.
Web-sivusto on yrityksen digitaalinen kivijalka
Web-sivusto toimii alku- ja päätepisteenä asiakaspoluille. Se on tietokeskus muille kanaville, kuten uutiskirjeille tai sosiaaliselle medialle. Samalla sivut ovat keskeinen osa brändiä sekä brändistä nousevaa mielikuvaa: toimivat ja luotettavat verkkosivut ovat vahvan brändin käyntikortti.
Hyvin suunnitellut web-sivut vastaavat jouhevasti hakukoneiden ja tekoälymallien tiedonkeruuseen, jolloin ne nousevat hakusuosituksissa potentiaalisten kohderyhmien tietoon. Polku web-sivustolle ei ole kuitenkaan näin yksinkertainen, sillä sivuille voidaan päätyä useita eri reittejä. Keskiöön nouseekin laadukkaasti suunnitellut asiakaspolut, hakukone- ja tekoälyoptimointi sekä verkkosivujen rakenne, joista huolehtimalla saadaan asiakas todennäköisemmin pysähtymään web-sivuston äärelle ja toteuttamaan suunniteltu tavoite, olipa se sitten yhteydenotto tai kokonainen tilaus.
Kävijämäärien lasku ei tarkoita aina epäonnistumista
Muutokset tiedonhaun tavoissa vaikuttavat web-sivujen kävijämääriin. Kävijämäärien lasku on vallitseva trendi, sillä hakukoneiden sijaan tekoälyvastaukset ja -yhteenvedot vievät tilaa aiemmin hakutuloksia hallinneilta hakukonevastauksilta. Tietoa haetaan enenevissä määrin tekoälymalleilta ja sosiaalisesta mediasta.
Vaikka kävijämäärien lasku kuulostaa alkuun huonolta, ei se välttämättä ole sitä. Verkkosivuille hakukonehakujen myötä päätyvät ovat nyt useammin laadukkaampia liidejä. Verkkosivuille ei lähtökohtaisesti jouduta vahingossa, vaan web-sivut tarjoavat etsijälleen jotain hyödyllistä.
Tulevaisuutta voi hahmottaa löydettävyyden, käyttökokemuksen, sisällön, markkinoinnin automaation ja teknisen kehityksen näkökulmista
Tekoäly, tekoäly, tekoäly. Tulevaisuudessa tekoäly vie vielä entistä suuremman tilan työpöytiemme ääreltä, sillä sen vaikutusta web-sivustoihin ei voi välttää. Jatkossa on hyvä huomioida, että:
- Löydettävyys vaatii web-sivustoja, jotka on optimoitu ihmisten ja hakukoneiden lisäksi myös tekoälymalleille. Rakettitiedettä tämä ei onneksi ole, sillä perinteinen hakukoneoptimointi on myös tekoälyoptimoinnin perusta. Optimoinnissa hyödynnetään esimerkiksi opastetekstejä kuten schema-merkintöjä ja robots.txt:iä.
- Laadukas käyttökokemus on keskiössä. Sivustojen navigaatiopolkujen laadukas suunnittelu sekä kokonaistoimivuus, kuten lataamisnopeudet vaikuttavat merkittävästi käyttökokemukseen.
- Saavutettavilla sisällöillä on helpompi päästä hakutulosten kärkeen. Kesällä 2025 voimaan astuneen EU:n saavutettavuusdirektiivin myötä tehtävät toimenpiteet toimivat sekä ihmisille että tekoälylle.
- Saavutettava, selkeä, asiantunteva ja perusteltu sisältö vie voiton. Monikanavaisesti yhdenmukainen sisältö parantaa löydettävyyttä.
- Markkinoinnin automaatiota ohjaa yhä enemmän verkkosivuilta kerätty kävijädata. Aitouden tunne on keskeistä, geneeriset ketjuviestit eivät kiinnitä huomiota.
- Teknisen kehityksen tulee vastata säädöksiä. Esimerkiksi evästepolitiikka sekä EU:n yleinen tietosuoja-asetus määrittelevät teknisen kehityksen rajoja. Lisäksi tiedossa on harppauksia eteenpäin, kuten nouseva headless CMS-web-teknologia. Sisältö talletetaan yhteen paikkaan, mutta samaa sisältöä tai sen osia voidaan esittää eri alustoilla, kuten verkkosivustoilla ja mobiiliapplikaatioissa.
Web-sivusto ei ole koskaan valmis
Mitattavuuden suosio ei hiivu tulevaisuudessakaan, päinvastoin. Web-sivusto ei ole koskaan valmis ja tarkasti harkittujen mittareiden avulla tulevaisuuden kehityskohdat ovat helpompi huomata.
Web-sivustoa voidaan verrata taloon: hyvin rakennettua taloa on helpompi huoltaa ja siivota – niin myös verkkosivuja.
Tulevaisuuskestävä web-sivusto helpottaa ennakointia sekä varautumista muutoksiin, nopeallakin aikataululla.
Web-sivustojen laadukas rakentaminen, hallinta ja kehitys vaatii tulevaisuuden muutospaineiden ohella paljon muutakin osaamista. Tekeminen kannattaa ulkoistaa, jos haluaa varmistaa, että:
- Käytössä on aina tarvittava osaaminen. Vastaan voi tulla yllättäviäkin haasteita, joita ei ole osattu kuvitellakaan.
- Resurssit eivät lopu kesken. Ulkoistamisen avulla remmiin voi kriittisellä hetkellä hypätä useampi tekijä.
- Projekti ei kaadu kokemattomuuteen. Kokenut kumppani hahmottaa kokonaisuuden, tietää työvaiheet ja tukee läpi projektin.
- Projekti on kustannustehokas. Rahoille saa vastinetta, kun projektiin on jo alkuvaiheessa resursoitu kaikki tarpeelliset vaiheet.
- Projekti ei tyssää hallitsemattomuuteen. Projektipäällikkö on aina tilanteen päällä ja tietää missä mennään ja miten edetään.
- Projektin alku, välivaiheet, tavoitteet ja päätepiste on suunniteltu ja vaiheista jaetaan avoimesti ja aktiivisesti tietoa.
- Historiikki säilyy myös tulevaisuutta ajatellen. Projektin eteneminen ja työvaiheet fasilitoidaan huolellisesti.
- Jatkokehitystarpeet kirjataan ylös. Web-projektilla nähdään usein olevan alku- ja päätepiste, mutta sivustojen taika piilee niiden kehityskyvyssä ja jatkuvan paranatamisen mahdollisuuksissa.
Kaikki sujuu! Osaavalla kumppanilla pysyy langat käsissä kovemmassakin vastatuulessa. Ota siis tulukset tueksi web-projektiisi!

