Viisi vinkkiä toimiviin nettisivuihin

On todennäköistä, että olet verkkoa selatessasi törmännyt erilaisiin loistaviin ja toisaalta myös aivan kaameisiin verkkosivuihin. Mutta oletko miettinyt, millaisessa kunnossa oman yrityksesi verkkosivut ovat? Tai mitä voisit tehdä, että niistä tulisi entistä toimivammat?

Olitpa sitten luomassa kokonaan uusia tai päivittämässä jo jonkin aikaa palvelleita verkkosivuja, ota huomioon ainakin nämä seuraavat Tuluksen digitiimin vinkit!

 

1. Onko sisältösi laadukasta ja palveleeko se kävijää?

Aloitetaan siitä kaikkein tärkeimmästä: tee verkkosivuillesi korkealaatuista ja kävijän kannalta mielenkiintoista sisältöä. Unohda kapulakieli – käytä sen sijaan kieltä, jota kohderyhmäsi ymmärtää yhdellä lukukerralla avainsanoja hyödyntäen. Jos sinulla on asiakkaita myös Suomen ulkopuolella, harkitse, tarvitsetko sivuistasi kieliversiot.

Miksi kävijä tulee verkkosivuillesi? Kirjoittaessasi sivuillesi sisältöä mieti, onko se käyttäjän kannalta relevanttia. Älä myöskään unohda laadukkaita kuvia, jotka herättävät sivusi eloon!

Vastuullisuusviestinnän aloittaminen

Vaikka sisältösi olisikin juuri sitä, mitä kävijä kaipaa, hänen täytyy myös pystyä löytämään se sivuiltasi.

 2. Ovatko sivusi rakenteeltaan selkeät?

Jo sisältöä suunnitellessasi kannattaa pohtia myös sivuston rakennetta. Selkeä ja intuitiivinen rakenne niin navigaatiossa kuin otsikoinnissakin auttaa kävijää löytämään etsimänsä.

Huomaa, että suosittujen sivujen tulisi olla löydettävissä helposti suoraan etusivulta. Parhaimmillaan sivuston rakenne muistuttaa pyramidia, jonka huipulla on etusivu ja joka laajenee alasivuille. Vältä kuitenkin syviä sivustorakenteita, jotta navigointi on helppoa eikä kävijä eksy. Tämä on kannattavaa myös hakukoneoptimoinnin puolesta.

Hyödynnä verkkosivun sisäisiä linkkejä ohjataksesi kävijää ja pidä samalla mielessä toimiva asiakas- tai ostajapolku. Hyvä linkkiteksti kertoo, mihin linkki vie: vältä siis linkkitekstejä, kuten ”klikkaa tästä”, joka ei kerro, mitä linkin takaa avautuva sivu käsittelee. Myös SEO kiittää!

3. Ovatko sivusi responsiiviset?

Käsi ylös, jos olet käynyt kännykän selaimella jonkun yrityksen tai yhteisön verkkosivuilla viimeisen vuorokauden aikana!

Responsiiviset eli eri kokoisille näytöille skaalautuvat sivut palvelevat käyttäjiä niin tietokoneella, mobiilissa kuin tabletissakin. On melko todennäköistä, että yrityksesi verkkosivuilla vieraillaan jo useammin mobiililaitteilla kuin tietokoneilla , ja sosiaalinen media vauhdittaa liikennettä mobiililaitteiden suunnalta entisestään.

Testaa siis, että sivusi toimivat pöytätietokoneen lisäksi kännykällä ja tabletilla.

Myös hakukoneet suosivat responsiivisia nettisivuja. Muun muassa Google painottaa mobiililla tehdyissä hauissa enemmän sivustoja, joita on helppo käyttää juuri puhelimella.

4. Ovatko sivusi käytettävät ja saavutettavat myös näkövammaisille ja kuuroille?

Saavutettavat sivut palvelevat ihmisiä mahdollisimman yhdenvertaisesti. Helposti ymmärrettävä sisältö ja hyvä rakenne ovat nekin tapoja edistää saavutettavuutta, mutta tähän aiheeseen liittyy myös muita asioita.

Muita helppoja saavutettavuuteen liittyviä asioita ovat esimerkiksi fontin selkeys ja koko, sivuilla käytetyt värit ja kontrastit, linkkitekstien sisältö, kuvien alt-tekstit sekä mahdollisten videoiden tekstitys.

Käytettävyyden kannalta tärkeää ovat myös verkkosivujen nopeus ja suorituskyky.

Saavutettavuuden huomioiminen parantaa yleisesti nettisivujen käytettävyyttä ja palvelee näin kaikkia käyttäjiä. Voit lukea lisää verkkosivujen saavutettavuudesta esimerkiksi Kehitysvammaliiton Papunet-verkkopalvelusta sivulta Saavutettavien verkkosivujen suunnitteluopas.

Sivujen tulee olla käytettävät useilla eri laitteilla. Muista saavutettavuus!

5. Löytääkö käyttäjä sivuillesi hakukoneen kautta?

Kun verkkosivut ovat valmiit, haluat niille varmaankin myös kävijöitä. Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) auttaa sivustoasi näkymään paremmin hakukoneissa, kuten Google, Yahoo ja Bing. Mitä paremmin sivusi sisällön optimoit niin sisällöllisesti kuin teknisestikin, sitä paremmin ne näkyvät hakutuloksissa ja sitä enemmän kävijöitä saat verkkosivuillesi. Korkea sijoittuminen hakukoneiden listauksessa lisää myös luottamusta yritykseesi.

Sisällön puolesta autat hakukoneita löytämään sivusi huomioimalla verkkosivujesi kannalta tärkeät avainsanat muun muassa otsikoissasi, leipätekstin ensimmäisessä kappaleessa, URLissa sekä kuvien alt-teksteissä, mikäli kuva liittyy pääavainsanaan. Muista myös lisätä sivulle pääavainsanan huomioiva metakuvaus, joka näkyy hakukoneiden hakutuloksissa.

Sisällön SEO-optimoimisen lisäksi laadukas tekninen toteutus varmistaa sen, että hakurobotit löytävät verkkosivusi. Tekniseltä kannalta tärkeitä asioita ovat muun muassa jo aiemminkin mainitut sivuston rakenne ja linkitykset, mobiiliystävällisyys, URL-osoitteiden rakenne ja sivuston nopeus. Varmistathan myös, ettei sivuillasi ole ylimääräisiä lisäosia ja ettei kävijä törmää rikkinäisiin linkkeihin.

Kuvat kannattaa nimetä ajatuksella ja poistaa vanhentuneet versiot palvelimen syövereistä, sillä kuvahaku tarkastelee kuvien tiedostonimiä ja nostaa niitä hakutuloksiin. Myös verkkotekstin pituudella on SEO:n kannalta väliä – liian lyhyt teksti ei houkuttele hakukoneita. Yleensä suosituksena on, että teksti olisi pituudeltaan vähintään 300 sanaa.

Hakukoneoptimointi auttaa kävijää löytämään sivuillesi.

Tuluksesta apua hakukoneoptimoituihin sisältöihin, kieliversiointeihin ja verkkosivujen tekemiseen!

MINNA KUMPU

Digitaalisen viestinnän projektipäällikkö
minna.kumpu@tulus.fi
+358 50 579 3203

ANNI PAKKALA

SAARA TÖYSSY

Kehityspäällikkö, viestintäasiantuntija
saara.toyssy@tulus.fi
+358 44 751 3104