Karkkia kärsimättömille – kolme vinkkiä parempaan uutiskirjeeseen

Blogi on julkaistu ensimmäisen kerran vuonna 2018.

Myönnetään heti kärkeen: elämme maailmassa, jossa kännykällä ajaudutaan kärsimättömästi tekstistä toiseen. Nettisisältöä kulutetaan usein paremman puutteessa; bussia odotellessa, junassa istuessa, tylsyydessä. Sisältöjen kuluttaminen on arjen X Factor. Jatkoon pääsee tähti, joka sytyttää sekunneissa.

Raaka kamppailu huomiosta

Pikaisimmin silmäiltyä sisältöä on tutkitusti artikkelit, blogit ja hidas bisnessisältö – usein siis juuri se materiaali, jota B2B-uutiskirjeet tyypillisesti sisältävät. Loppuun asti kulutetaan useimmiten somepostaukset ja lyhyet videot.

Mitä yrityksesi asiakkaat oikeastaan odottavat uutiskirjeeltä, jonka he ovat sähköpostiinsa tilanneet? Minkä reaktion sinä tahdot uutiskirjeen saavan heissä aikaan?

Uutiskirje on herkullinen kattaus yrityksesi ydintä: tietoutta, palveluita ja ajankohtaista osaamista. Parhaimmillaan se on helposti skannattava, reippaasti klikkausmahdollisuuksia ja visuaalisuutta tarjoava karkkitarjotin, josta nautiskeleva sisällönkuluttaja nappaa itselleen mieluiset päältä. Ja oikeasti inspiroituu.

Työyhteisöviestintä

Tuluksen kolme vinkkiä houkuttelevaan uutiskirjeeseen:

Informatiivinen ja koukuttava otsikko

Miltä sähköpostiin pelmahtava uutiskirje käytännössä näyttää Saapuneet-kansiossa? Suunnittele tarkoin esikatselunäkymän pää- ja alaotsikko, jotta uutiskirjeesi ylipäätään avataan.

Napakka ja visuaalinen.

Helposti kulutettavalla sisällöllä on rajallinen mitta ja sen tekstiin ja kuviin upotetut linkit houkuttelevat lukemaan aiheesta lisää. Testaa vaikka videoita, infograafeja ja giffejä!

Viihdyttävä ja vakuuttava.

Sisältöä ei lue botti, vaan oikea ihminen. Mikä on juuri hänelle relevanttia ja innostavaa? Synnytä tunnehuippu, joka johtaa Call to Action -painalluksella selvään toimintaan.

Kun tähtäimessä on verkkosivun liikenteen kasvattaminen ja yhteydenottojen muuttaminen myyntiliideiksi (suurin osa yrityksistä kokee nämä kaksi asiaa uutiskirjeen päätavoitteiksi), laadukas, kohdennettu ja ytimekäs sisältö on kaiken A ja O.

Ota tulukset käyttöösi, niin suunnitellaan yrityksellesi sisällöllinen herkkubuffet, josta kiireisinkin saa vatsansa varmasti täyteen.

        Johanna Lassy-Mäntyvaara

         

        Minea Hara

        Viestintäasiantuntija, vastuullisuusviestintä
        minea.hara@tulus.fi 
        +358 50 579 3204