Miten aloittaa Facebook-mainonta?

Oletko avannut Facebookin mainoskeskuksen ja miettinyt mistä lähteä liikkeelle? Tiedätkö, mikä Facebookin mainoskeskus on? Kaikkea ei onneksi tarvitse aloittaa vaikeimmasta päästä. Seuraavilla perusasioilla opit, kuinka saat Facebook-mainonnan käyntiin.

Aluksi on hyvä muistuttaa, että mainontaa ei kannata aloittaa noin vain. Ennen mainoskeskukseen klikkautumista sinun on täytynyt miettiä mikä on postauksesi tavoite, kuka on viestisi toisessa päässä, ja minkälainen henkilö viestisi lukee. 

Aloitetaan! Olet saanut valmiiksi Facebook-julkaisun, jonka äänensävyn ja muun muassa emojien käytön olet päättänyt. Lisäksi postauksesi tarjoaa selkeää hyötyä lukijalle. Painat Julkaise-nappia, mutta mitä seuraavaksi?

Facebook Mainoskeskus

 

1. Mene hallitsemallesi sivulle, jossa julkaisit postauksen.

2. Klikkaa Mainoskeskus. Facebookin uudessa versiossa kohta löytyy tietokoneen näytön vasemmasta reunasta.

3. Mainoskeskuksessa pääset tarkastelemaan aikaisempien mainoksiesi tuloksia tai meneillään olevien mainoksien nykytilannetta. Jos olet vasta mainosurasi alussa, kohta näyttää tyhjää. Ei hätää, klikkaa Luo mainos -painiketta.

4. Klikkaa Mainosta julkaisua -painiketta.

5. Voit mainostaa samasta paikasta joko Facebook-julkaisuasi tai Instagram-julkaisuasi. Kätevää, eikö? Tässä valitsemme Facebook-julkaisun, joten klikkaa haluamasi julkaisun kohdalta Mainosta julkaisua -painiketta.

6. Määritä ensimmäiseksi mainoksellesi tavoite seuraavista vaihtoehdoista.

7. Voit lisätä julkaisusi alareunaan painikkeen ns. Call-To-Actionin (tästä lisää tulevassa blogissa), joka vie lukijan esimerkiksi automaattisesti haluamaasi URL-osoitteeseen. Valitse esimerkiksi Lue lisää, ja syötä sen alle haluamasi URL-osoite.

 

8. Seuraavaksi siirrymme mainoksesi kohderyhmään. Tässä kohtaa sinulla on tärkeää olla kattavasti tietoa siitä, minkälaista joukkoa haluat puhutella. Voit luoda useita kohderyhmiä ja vaihtaa tiettyjä muuttujia sekä oppia tuloksista. Klikkaa siis Luo uusi -painiketta.

9. Kirjoita kohderyhmälle nimi. Muista mainita nimessä mahdollisista muuttujista, jotta muistat ne tulevaisuudessakin.

10. Mene Tarkka kohdentaminen -kohtaan ja klikkaa Selaa-painiketta sekä etsi sopivia muuttujia kohderyhmääsi. Tarkka kohdentaminen tarjoaa kymmeniä vaihtoehtoja kategorioiden alta. Valitse muuttujista sopivimmat, ja palaa vasemmasta yläkulmasta takaisin yleisnäkymään.

11. Kohderyhmäsi voi näyttää esimerkiksi tältä:

Jos olet tyytyväinen kohderyhmääsi, klikkaa Tallenna kohderyhmä -painiketta.

12. Seuraavaksi vuorossa on mainoskampanjan keston määrittäminen. Kokeile somemainontaa alkuun pienillä summilla, jolloin saat tietää toimiiko valitsemasi painike tai kohderyhmä. Huom. voit lisätä kampanjan kestoa ja budjettia helposti jälkikäteen.

13. Voit määrittää millä kanavilla mainostamasi julkaisu näkyy. Tässä päätämme hyötyä myös Instagramista, ja valitsemme rastin ko. kohtaan.

14. Kun olet valmis, klikkaa painiketta Mainosta julkaisua nyt. Tämä edellyttää sitä, että olet jo lisännyt yrityksesi maksukortin tiedot Facebookiin.

 

Jatkossa voit tehdä vastaavia julkaisuja hieman eri viestillä ja kuvamaailmalla sekä kohdentaa niitä esimerkiksi sinkkujen sijaan perheellisille. Näiden molempien julkaisujen tuloksia voit käydä aina tarkastelemassa Facebookin Mainoskeskuksesta. Tulosten analysointi on tärkeä osa mainostamista. Tulokset kertovat, miten hyvin tai huonosti sisältösi toimivat ja saavuttaako Facebook-mainonta tavoitteesi.

Jos mainosten tuloksien analysointi kiinnostaa sinua, etkä oikein tiedä, mistä olisi hyvä lähteä liikkeelle, ole meihin yhteydessä. Autamme mielellämme myös sisältökalenterisi suunnittelussa, sekä sisältöjen toteutuksessa ja mainostamisessa.

 Jeesiä mainonnan aloittamiseen? Ota yhteyttä!

 

Siru Salminen

Sosiaalisen median asiantuntija
siru.salminen@tulus.fi
+358 50 579 3206