Yy-kaa-koo: WeChat osaksi yrityksesi viestintästrategiaa

Supersovellus WeChat on mullistanut Kiinassa viestinnän ja kaupankäynnin. Se on jo valtaosalle kiinalaisista arkipäivän pelastus, jonka avulla hoituu niin yhteydenpito läheisiin, kaupassakäynti kuin uutisten seuraaminenkin.

Me Tuluksessa olemme tutustuneet WeChatiin jo useamman kuukauden ajan. Länsimaalaiselle yritykselle sovellus voi olla avain vaikkapa onnistuneeseen turisteille suunnattuun viestintään tai tuote- tai brändimarkkinointiin yrityksen laajentaessa toimintaansa Kiinaan. Mikään muu kanava ei näinä päivinä tavoita yleisöä niin hyvin Kiinan kasvavilla markkinoilla kuin WeChat. Mitä siis pitäisi tehdä, jos haluaa kiilata ottamaan Kiinan markkinoista oman siivunsa?

Mieti kanavasi rooli

First things first. Määrittele ja suunnittele valitsemasi kanavan rooli yrityksesi markkinointiviestinnässä, sillä hyvä suunnitelma on kaiken lähtökohta. Tutustu alustaan ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin. Mieti heti alussa myös se, minkälaista sisältöä haluat jakaa ja miten se tukee yrityksesi strategiaa uusilla markkinoilla. Osallistava toiminta on oiva keino lähestyä yleisöä sosiaalisessa mediassa, se toimii myös WeChatissa!

Määrittele selkeät tavoitteet

Niin kuin kaikessa tuloshakuisessa tekemisessä, tavoitteet kannattaa määrittää hyvissä ajoin, jolloin ne myös ohjaavat suunnitelmaa. Ota selvää kohderyhmäsi käyttäytymisestä ja määrittele markkinointiviestintäsi tavoitteet sen mukaan ja konkreettisesti julkaisuina, tykkäämisinä, jakamisina, seuraamisina. Ole siellä missä kohderyhmäsikin.

All about the QR-code!

WeChatissä QR-koodit ovat pääosassa. Jos olet vieraillut Kiinassa, olet ehkä huomannut paikallisten skannaavan koodeja puhelimellaan jatkuvasti. WeChat tavoittaa yli 800 miljoonaa kiinalaista, ja sovelluksessa jaetun datan määrä on ihan posketon. Sen vuoksi mielenkiintoisen sisällön merkitys korostuu ja tarvitaan aktiivista toimintaa. Jaa siis WeChatin QR-koodiasi systemaattisesti esimerkiksi painettavissa mainosmateriaaleissa ja kaikessa verkkosisällössä.

Suunnitelmallisuus, tavoitteiden asettaminen ja seuranta sekä johdonmukainen ja pitkäjänteinen toiminta pätevät WeChatiin aivan kuten muihinkin viestintäkanaviin. Valitse kanava sen mukaan, kenet ja mitä haluat tavoittaa, ja tee töitä sitkeästi. Suunnittelun, sisältöjen ja kiinantamisen sekä teknisen toteutuksen kanssa saat apuja meiltä – ota siis yhteyttä!

Johanna Lassy-Mäntyvaara

Xiaohong Ni

WeChat-markkinoinnin asiantuntija, sisältöstrategi
nixiaohong@tulus.fi
+358 40 670 0046

Johanna Lassy-Mäntyvaara

 

Petra Niemi

Projektipäällikkö, vastuullisuusviestinnän asiantuntija
petra.niemi@tulus.fi
+358 44 751 3101