WeChat – Mikä siinä maksaa?

Kiinassa ylivoimainen supersovellus WeChat herättää kasvavaa kiinnostusta suomalaisyrityksissä. Sovelluksen miljardin käyttäjän tarjoama asiakaspotentiaali on vahva perustelu kiinnostukselle.

WeChat on ensimmäinen ja ehdoton kanava kiinalaisten kohderyhmien tavoittamiseksi. Sovelluksen toiminnot ja sisältö herättävät kuitenkin paljon kysymyksiä. Jos WeChat on WhatsApp, Facebook, LinkedIn, Snapchat, Instagram, verkkopankki ja lukuisia kauppoja ja palveluita samassa, kai se sitten toimiikin samalla periaatteella? Onhan se ilmainen, helppo käyttää ja kaikkien saatavilla?

Yrityskäyttäjille asia ei ole ihan niin yksinkertainen. LinkedIn- tai Facebook-tilienkin hallinnoiminen vaatii toki suunnittelua, strategian, toimivaa sisältöä ja seurantaa, mutta tilien rekisteröiminen on melko yksinkertaista. WeChatissä ulkomaisena yrityksenä virallisen tilin (Service account tai Subscription account) perustaminen maksaa. Jos yrityksellä ei ole Manner-Kiinassa toimivaa tunnusta, pankkitiliä ja puhelinta, luvan saaminen tilin avaamiseen saattaa kestää. Mutta tähänkin on Kiinassa kehitetty ratkaisu; avuksi löytyy viestintä- ja markkinointitoimistoja, jotka auttavat ulkomaisia yrityksiä rekisteröitymään WeChattiin mannerkiinalaisten tyyliin. 

Rekisteröinti on kuitenkin vasta ensimmäinen askel matkalla kiinalaisten kuluttajien tietoisuuteen. Listasimme Tuluksessa kolme kohtaa, jotka WeChat-tilin perustamisessa pitää huomioida.

Tekninen toteutus

WeChat-tili ei ole pelkkä yritysprofiili, vaan ennemminkin nettisivu pienoiskoossa. Visuaalinen ilme, sisältö, rakenne ja toiminnallisuudet vaativat paljon suunnittelua ja teknistä osaamista, joten tilin luomiseen käytettävää aikaa kannattaa verrata pienen nettisivun rakentamiseen sometilin perustamisen sijaan.

WeChat-tili myös korvaa monessa tapauksessa perinteiset nettisivut, joten kiinankielisen sivun avaamista miettivälle yritykselle tilin perustaminen on suositeltava vaihtoehto.

Julkaisut

Somepostaus, sehän on ketterää puuhaa. Yritysten julkaisut WeChatissä eivät kuitenkaan toimi samalla muutaman napakan lauseen periaatteella kuin mihin länsimaisten kanavien käyttäjät ovat tottuneet. Päivityksiä julkaistaan WeChatissa rajoitetummin, esimerkiksi yritystileillä neljä julkaisua kuukaudessa on standardi. Laajuudeltaan julkaisuja voisi kuitenkin verrata uutiskirjeisiin ennemmin kuin LinkedIn-päivityksiin.

Yksi päivitys rakentuu useammasta viestistä, joten viikoittainen julkaisu saattaa koostua esimerkiksi neljän kuvitetun artikkelin mittaisesta kertomuksesta. Universaalit sisältösäännöt pätevät myös WeChatissä: sisällön täytyy kiinnostaa kohderyhmää.

Kieli ja kulttuuri

WeChatin pääkieli on kiina. Käännösteksti voi olla hyvä alku, mutta kielen ja kulttuurin tuntemus on välttämätöntä kiinalaisten asiakkaiden saavuttamiseksi.

Väärä kuva artikkelin yhteydessä tai kulttuuriin sopimattomat viittaukset antavat epäammattimaisen kuvan. Luota siis asiantuntijaan.

Kiinnostaako yritystäsi näkyvyys Kiinan markkinoilla tai haluatko tavoittaa kiinalaiset Suomessa? Ota yhteyttä Petraan ja Nixiin, niin suunnitellaan yhdessä seuraavat toimenpiteet.

Johanna Lassy-Mäntyvaara

Xiaohong Ni

WeChat-markkinoinnin asiantuntija, sisältöstrategi
nixiaohong@tulus.fi
+358 40 670 0046

Johanna Lassy-Mäntyvaara

 

Petra Niemi

Projektipäällikkö, vastuullisuusviestinnän asiantuntija
petra.niemi@tulus.fi
+358 44 751 3101