Ihanat, kamalat LinkedInin algoritmit.
Algoritmeja rakastetaan ja vihataan, mutta ne ovat tulleet jäädäkseen. Organisaatioille ja asiantuntijoille sosiaalisen median algoritmien tuntemisesta on hyötyä ja ne saattavat olla olennainen askel oman yleisön kasvattamiseen.
Mikä algoritmi oikein on ja mihin se vaikuttaa?
Sosiaalisen median algoritmi on eräänlainen koneelle opetettu toimintaohje, joka näyttää käyttäjälle hänen toimintaansa liittyvää sisältöä. Algoritmi tekee valintoja kiinnostustemme ja aiemman toimintamme perusteella.
Käytännössä ja yksinkertaistettuna tämä tarkoittaa sitä, että kissavideoita katsova ja sosiaalisessa mediassa kissanhoitoryhmiin kuuluva henkilö näkee virrassaan enemmän kissasisältöä. Lisäksi hänelle tarjotaan kissanhoitopalveluita ja mainostetaan kissavakuutuksia. Samalle käyttäjälle ei suositella koirahotellia tai ratsastuskoulun julkaisuja.
Algoritmi siis suodattaa meille kohdistettua sisältöä sen perusteella, minkä olemme osoittaneet meitä kiinnostavaksi sisällöksi. Omien mieltymysten lisäksi algoritmit arvottavat sisältöä julkaisun suosion, julkaisutyypin, laadun, ajoituksen ja verkoston perusteella.
Kokosimme aktiivisen linkkarikäyttäjän iloksi tuhdin vinkkipaketin, jota voit hyödyntää LinkedIn-näkyvyyttä tavoitellessasi.
Huomioi, että LinkedInin algoritmi on koko ajan muutoksessa ja se eroaa hieman henkilöprofiilien ja organisaatioiden osalta.
1. Täytä LinkedIn-profiilisi ajatuksella
Tämä vinkki koskee sekä organisaatioiden sivuja että asiantuntijaprofiileja. Käytä aikaa siihen, että täytät profiilisi huolella itsellesi relevantteja avainsanoja hyödyntäen. Kiinnitä erityistä huomiota nimen alla näkyvään headline- ja About-osioon, sillä ne näkyvät korkealla hakutuloksissa myös LinkedInin ulkopuolella.
2. Tee hyvää ja kiinnostavaa sisältöä
Sisältö on aina kuningas. Hyvä, hyödyllinen ja mielenkiintoinen sisältö näkyy ja sitä jaetaan. Visuaalisuudestakaan ei ole haittaa. Käytä kuvia ihmisistä ja hyödynnä infograafeja asioista kertomisessa. Aloita julkaisu virkkeellä tai otsikolla, joka pysäyttää LinkedInin virtaa selaavan henkilön.
3. Vaihtele julkaisutyyppejä
Lähes kanavasta riippumatta algoritmi suosii vaihtelevaa sisältöä. Tämän tekstin kirjoitushetkellä LinkedInin algoritmi nostaa parhaiten esiin etenkin dokumentteja, karuselleja ja kyselyitä. Hyödynnä kuitenkin laajasti LinkedInin tarjoamat mahdollisuudet ja tartu rohkeasti uusiin julkaisumuotoihin.
4. Valitse oikea julkaisuajankohta
LinkedInin paras julkaisuajankohta on keskimääräisesti arkipäivinä aamupäivisin, perjantaita lukuun ottamatta. Halutessasi voit hyödyntää LinkedInin ajastusmahdollisuutta. Jos haluat algoritmin kannattelevan julkaisuasi vielä enemmän, ei ole suositeltavaa julkaista uutta julkaisua 18 tunnin sisään edellisestä julkaisusta.
5. Merkitse muita käyttäjiä
Merkintä tai tägääminen on keino kutsua muita henkilöitä tai organisaatioita keskustelemaan. Merkitse kuitenkin vain tilejä, joiden uskot reagoivan julkaisuusi. Jokainen merkitty tili, joka reagoi julkaisuusi, kasvattaa julkaisun näkyvyyttä. Vältä liian monen tilin merkitsemistä, sillä se saatetaan tulkita roskapostaukseksi.
6. Aktivoi keskustelemaan ja ole itse aktiivinen
LinkedIn palkitsee sosiaalisuudesta ja aktiivisuudesta. Kehota ihmisiä käymään keskustelua ja ole myös itse valmis osallistumaan keskusteluihin. Pyri vastaamaan julkaisun jälkeen etenkin ensimmäisen tunnin aikana julkaisuusi tulleisiin kommentteihin mahdollisimman pian.
7. Malta, ennen kuin editoit
Vielä vähän aikaa sitten julkaisun editoinnista kymmenen minuutin sisään sen lähettämisestä sakotettiin 10–40 prosentin näkyvyydellä. Algoritmia on kuitenkin muutettu, eikä editoinnista julkaisun jälkeen ole enää haittaa näkyvyydelle. Sen sijaan julkaisua ei ole suositeltavaa muokata ainakaan enempää kuin kahdesti, sillä tämä vaikuttaa edelleen julkaisu näkyvyyteen haitallisesti noin 25–40 % verran.
8. Muista säännöllisyys
Algoritmi suosii säännöllisyyttä, joten pyri pitämään yllä itsellesi sopivaa rytmiä. Tämä on tärkeää etenkin silloin, jos käytät Creator modea. Jokainen pitämäsi pidempi tauko vaikuttaa negatiivisesti julkaisujesi näkyvyyteen.
9. Analysoi sisältöäsi säännöllisesti
Algoritmi on koko ajan muutoksessa, joten tutki, mikä sisällöistä toimii sinulle ja mikä ei. Kehitä sisältöä tulosten perusteella kiinnostavammaksi ja toimivammaksi.
10. Creator mode
Creator mode on asiantuntijaprofiilin asetus, jonka avulla voit kasvattaa näkyvyyttäsi LinkedInissä. Sen käyttäminen mahdollistaa lisää analytiikkaa ja avaa lisätyökaluja, kuten uutiskirjeen, live-videolähetykset ja audio-tapahtumat. Kun teet LinkedIniin omaa sisältöä säännöllisesti vähintään kaksi kertaa viikossa, käy kääntämässä Creator mode päälle.
Kaipaatko apua LinkedIn-näkyvyytesi parantamiseen?
Viestintäkoordinaattori
katriina.gafoor@tulus.fi
+358 40 194 2777
linkedin.com/in/katriinagafoor/