Ota käyttöön Instagram Stories – tässä Tuluksen vinkit!

Oletko jo ottanut Instagramin Stories -ominaisuuden käyttöösi?

Instagram Stories, eli Instastoorit ovat jo useiden vuosien ajan olleet yksi digitaalisen tarinankerronnan ykköskanavista.

Stories-sisällöt ovat sarjoja kuvia ja videoita, joita selataan Instagramin yläpalkin pienistä palleroista. Tarinat ovat näkyvillä vain 24 tuntia, ja sen jälkeen ne katoavat automaattisesti.

Lyhyt elinaika ei vapauta viestijää suunnittelusta. Vaikka Stories on spontaanimpi kuin Instagram, sisältöjen teemat kumpuavat muiden somekanavien lailla yrityksen viestintä- ja liiketoimintasuunnitelmasta.

 

 

 

 

Vahvista brändiä, tutustu asiakkaisiisi

Mikä tekee Instagram Storiesista tuloksellista yritysviestintää? Ensinnäkin tarinat avaavat perus-Instaa silottelemattomamman ja sävyltään rennomman ikkunan yrityksen meininkiin. Aidot tarinat tenhoavat – ja Instagram tekee sen todistetusti tehokkaammin kuin Facebook. Jopa 68 % Instagramin käyttäjistä on mielellään vuorovaikutuksessa yritysten ja brändien kanssa.

Toiseksi Instagram Stories avaa suoran väylän henkilökohtaiseen viestittelyyn. Kommentoimalla tarinaa viesti välittyy yritykselle Instagram Direct -nimisen viestinvaihtoalustan kautta, joka on jo kasvanut varteenotettavaksi viestipalveluksi Messengerin, WhatsAppin ja WeChatin rinnalle.

Monet yritykset käyttävät Storiesia tehokkaasti brändin kasvattamiseen ja seuraajien sitouttamiseen. Storiesin myötä Instagramissa vietetty aika on kasvanut keskimäärin 24 minuutista 32 minuuttiin, ja Stories-ominaisuutta käyttää Instagramin miljardista päivittäisestä käyttäjästä yli 250 miljoonaa tiliä.

Tuluksen lemppareita ovat muun muassa Adidas, joka antoi seuraajiensa suunnitella kengät Instagram Stories -äänestyksen avulla, sekä sähköpostimarkkinointifirma MailChimp, joka yhdistää luovasti hauskuuden ja brändin rakentamisen. TJEU: MailChimpin profiiliin talletetut ”A day in the life” -highlightit, joissa eri työntekijät kertovat päivästään halutun työnantajan leivissä. Mainiota viestintää yrityskulttuurista!

Kasvofiltterit on jo nähty, testaa kysymys-vastaus -ominaisuutta!

Yrityksille tarinat tarjoavat huikean paikan kasvattaa ja personoida brändiä.

Haluatko osallistaa?

Käytä poll-toimintoa tai superhauskaa kysymys-vastaus -ominaisuutta!

Haluatko viihdyttää?

Tee livelähetys, jaa musiikkia ja jätä parhaat palat profiilisi highlighteiksi.

Haluatko tehostaa markkinointia?

Esittele tarinoissa tuotteita, tapahtumia, tuotelanseerauksia, ihmisiä, tarjouksia, ja kilpailuja.

Janoatko liikennettä verkkosivuille?

Jos tililläsi on yli 10.000 seuraajaa, lisää tarinaan swipe up -toiminto ja johdatat kiinnostuneet sisällön äärelle ilman, että heidän tarvitsee edes poistua appista.

Koska uusia ominaisuuksia tupsahtaa käyttäjille yllätyksenä, nopea reagointi ja opettelu on tärkeää. Testaa reippaasti, mikä sopisi parhaiten juuri teille.

Storiesin käyttöönotto ei välttämättä vaadi käyttäjältään kummoisia kuvankäsittelytaitoja. Appiin on sisäänrakennettu niin paljon erilaisia toimintoja, että niitä testailemalla ja opettelemalla saa jo paljon aikaiseksi. Animoidut tekstit, kollaasit ja vahvasti visuaaliset kokonaisuudet ovat nyt kuuminta tarinankerrontaa. Lisäksi tutoriaaleja ja julkaisujen tekoa helpottavia appeja on netti pullollaan.

Stories toimii, koska viihdyttävät, osallistavat ja visuaaliset sisällöt ovat helppoja luoda – ja kuluttaa. Rakastamme tarinoita enemmän kuin koskaan!

Tuluksen suosikkiappit, joilla Instagram Storyihin saa lisäkierrettä:

Canva

Helppo ja syystä suosittu kuvan- ja tekstinmuokkaussovellus

Unfold

Kätevä, jos haluaa helposti luoda kiinnostavaa visuaalista sisältöä

8mm Vintage Camera

Yksi ensimmäisiä ”filtteriappeja”, joka muuntaa videosi vanhannäköisiksi kaitafilmeiksi. Vaihtelua Instagramin omiin filttereihin.

Jos omat avut eivät riitä, Tulus on viestintäkumppani, joka suunnittelee ja toteuttaa tarinat kanssasi. 

 

Siru Salminen

Sosiaalisen median asiantuntija
siru.salminen@tulus.fi
+358 50 579 3206