Kerro se kuvin – yrityksen tarina Pinterestissä

Ruoka-, kauneus- ja lifestyle-alat ovat jo pitkään hyödyntäneet Pinterestiä liikenteen tuomisessa nettisivuille, uuden liiketoiminnan ja yhteyksien luomisessa sekä brändin vahvistamisessa. Nyt myös yhä useammat perinteisten alojen yritykset löytävät tiensä kuvakollaaseilla luotaviin mielikuvamaailmoihin. Ja syystä.

Pinterest on oiva tapa osallistaa ja osallistua, sillä sen päivittäminen on vaivatonta, mutta vaikutusvoima suuri. Pinterestissä yritys ei ole sidottu käyttämään tiukasti ainoastaan omaa tuote- palvelukuvastoansa tarinansa kertomisessa. Palvelussa voi vapaammin kuvailla kaikkia niitä alueita, joilla yritys vaikuttaa ja tekee vaikutuksen työnantajana, maailman muokkaajana ja arvojensa mukaisesti toimimalla.

Konkreettisen tuotekuvan viereen maalataan mielikuvia siitä, mitä tuotteella voidaan saavuttaa, minkälainen tuotantofilosofia tuotteen taustalla on ja millaisella ammattitaidolla ja osaamisella tuote tai palvelu syntyy.

Ravintola Mylläreiden Pinterest-sivun kuva.

Pienen koneen osan viereen pinnataan kuva valtamerilaivasta, jonka uumeniin osanen päätyy. Ohjelmistotalo pinnaa kuvan niistä ympäristöstä, joissa sovelluksia hyödynnetään: tuotantolaitosten pyörittämiseen, oppimiseen, elämyksiin ja saavutuksiin. Kuvat kertovat tarinoita ja toiminnan päämäärän sekä taustat.

Eläviä esimerkkejä

Konttilaivayhtiöjätti Maersk Line toimii aktiivisesti niin Pinterestissä kuin Instagramissakin. Pinterestissä Maerskilla on 35 taulua ja 1200 seuraajaa. Maerskilla on oma taulu muun muassa meriaiheiselle taiteelle, merelle, konteista tehdyille taloille ja talvimaisemille merellä. Omaa liiketoiminta-aluetta katsotaan ulkopuolisen silmin kiinnostavalla tavalla.

Toinen kiinnostava Pinterest-toimija on General Electric. GE:llä tauluja on 35 ja seuraajia vaikuttavat 25 000. GE yhdistää useissa tauluissaan kuvaa ja tekstiä. Esimerkiksi keksijöitä populaarikulttuuriin humoristisella tavalla yhdistävä taulu löytyy täältä.

Jokainen yrityksen pinnaama kuva ohjaa yrityksen nettisivuille muutaman kävijän, sillä pinnattu kuva säilyttää aina yhteyden lähteeseensä. Pinterestin käyttäjien on myös todettu olevan poikkeuksellisen avoimia yritysten tuottamalle sisällölle. GE:n ja Maerskin tauluja katsellessa ei asiaa kauaa ihmettele.

Kiinnostuitko Pinterestistä? Hae inspiraatiota myös Iittalan, Yhdysvaltain armeijan, Wholefoods-ruokakauppaketjun ja Hondan Pinterest-tileistä. Inspiroivaa, eikö vaan?

Ota yhteyttä niin mietitään yhdessä miten Pinterest voisi vahvistaa sinun yrityksesi viestintää.

Johanna Lassy-Mäntyvaara

 

Saara Töyssy

Kehityspäällikkö, viestintäasiantuntija
saara.toyssy@tulus.fi 
+358 44 751 3104