Paljon kaikkea, riittävästi jotain?

Todennäköisesti sinunkin organisaatiosi on ottanut vuosien mittaan käyttöön niin Facebookin, LinkedInin, Twitterin kuin Instagraminkin. Jotkin hurvittelevat vielä YouTubessa, WeChatissa, WhatsApissa, Snapchatissa ja Pinterestissä. Sitten ovat vielä verkkosivut, blogi, uutiskirjeet (eri kohderyhmille), henkilöstölehti, asiakaslehti, esitteet, mainokset ja intrasivut.  Ja näiden kieliversiot.

Monikanavaisuus ei ole markkinointiviestinnällinen mahdollisuus, se on viestinnän arkipäivää.

Kanavabuffettia pyörittäessä on täysi työ pitää annokset tuoreina, hätistellä pöytään eksyviä kärpäsiä pois ja huolehtia, että tarjonta pysyy runsaana. Ehtiikö siinä nyt sitten vielä miettiä kohderyhmiä? Tehdään paljon kaikkea ja nopeasti niin jokaiselle on varmasti jotain ja KAIKKI rakastavat meitä!

Nyt ei ehdi ajatella – pitää kuoria kymmenen kiloa perunoita.

Vähemmän on enemmän

Etenkin somen, mutta myös muiden viestinnän kanavien tehoa mitataan usein numeroilla. 179 tykkäystä, 5900 lukukertaa.

Menestyvä liiketoiminta saattaisi kuitenkin olla vain kolmen lukukerran takana, kunhan ne ovat täsmälleen oikeat ihmiset ja viestillä on täsmälleen oikea vaikutus.

Mitä jos tarjottimelle aseteltaisiin kuitenkin vain muutamia, kohderyhmän tarpeisiin räätälöityjä á la carte -annoksia? Houkutteleva ja kaunis viesti, jonka ympärille tehtäisiin tilaa.

Jos viesti on hyvä, samalla konseptilla rakennettu uusi, laadukas viesti kelpaa tarjottimelle uudestaan muutaman päivän päästä.

Sisältöä kulinaristeille

Monikanavaisuus tarjoaa mahdollisuuden luoda oman organisaation toiminnalle relevantteja yleisöjä, kuhunkin kanavaan omansa. Mahdollisuudet hukataan, jos jokaiseen kanavaan viedään täsmälleen sama, runsas buffettarjonta. Anna siis kullekin kanavalle mahdollisuus kehittää oma identiteettinsä.

Huippukokki sen tietää – huolellisesti rakennettu sisältö vaatii ympärilleen tilaa ja hillityt lisukkeet. Älä siis hautaa parhaita sisältöjäsi ympäröimällä niitä kasalla viestinnän perushuttua. Mieti, voitko jättää jostakin kanavasta kokonaan pois juhannustoivotukset, tapahtumailmoitukset tai kieliversiot.

Osta mieluummin näkyvyyttä keittiösi oikeille taideteoksille. Kussakin kanavassa taideteoksen määritelmä saa olla erilainen, sillä kauneus on kohderyhmän silmässä.

5 vinkkiä ammattitaidolla kuratoituun viestintään

1. Arvioi säännöllisesti viestintäkanavien määriä, tehtäviä ja tavoitteita.

Pitäisikö niiden tehtäväjakoa muuttaa tai terävöittää?

2. Valitse kohderyhmäsi ja tuota sille tarpeellista sisältöä. 

Älä yritä puhutella kaikkia tai kerätä tykkäyksiä kohderyhmältä, joka ei ole olennainen.

3. Jätä tilaa sytyttäville tunnepiikeille.

Kanavat ja trendit muuttuvat: ole valmis muuttamaan suunnitelmaa ja tekemään iloisia poikkeuksia sisältövirtaan.

4. Ristiinmarkkinoi kanavia.

Auta kohderyhmiä löytämään kanavistanne sopivimmat sisällöt.

5. Sponsoroidut sisällöt orgaanisten rinnalla. 

Algoritmit asettavat hyvätkin sisällöt joskus alakynteen, jolloin mainostetut julkaisut auttavat kohdentamisessa.

Apua someen? Ota yhteyttä ja laitetaan sisällöt kuntoon!

Johanna Lassy-Mäntyvaara

 

Saara Töyssy

Kehityspäällikkö, viestintäasiantuntija
saara.toyssy@tulus.fi 
+358 44 751 3104