Instagramin suosion salaisuus: meditaatiohetki informaatiotulvassa?

Perusteelliset viisi vuotta asiaa harkittuamme päätimme perustaa Tulukselle vielä yhden uuden sometilin. Instagram-tilimme @tulusviestii saavutti välittömästi suuren suosion meidän itsemme keskuudessa ja tavoitti ennätysvauhtia myös tulusten kaverit, puolisot ja äidit!

Mutta näkyy siellä seuraajissa meidän iki-ihania asiakkaitammekin. Erityiskiitos toimitusjohtajamme Liisan miehelle, joka tykkää ihan kaikista Liisan kuvista!

Instagram onkin kovassa nosteessa kaikkialla. Sosiaalisen median käyttäjätutkimukset kertovat sen olevan nopeimmin kasvava sosiaalisen median kanava. Ja myös kanava, jossa yritysten tarinat onnistuvat aidosti puhuttelemaan kuluttajia!

Mistä tässä on kysymys? Otetaan selvää!

Kuka Instagramia käyttää?

Miljardi ihmistä! Näistä puolet käy sovelluksessa joka ikinen päivä. Käyttäjistä noin 70 prosenttia on alle 35-vuotiaita. Myös Suomessa Instagram kasvaa kanavista kaikkein nopeimmin. Whatsapp ja Netflix pitävät meillä kakkos- ja kolmossijaa. Kanavista käytetyimmät ovat edelleen Facebook ja YouTube. Suomessa Instagram-käyttäjiä on noin 2,4 miljoonaa ja Facebook-käyttäjiä 2,8 miljoonaa.

 

Sisällöntuotannon trendit

Instagram-kerronta on linjassa viestinnässä valloillaan olevien suurten trendien kanssa. Inhimillisyys, aitous ja läpinäkyvyys ovat kaikki kuvakerronnalle ominaisia piirteitä. Myös yritysvastuuviestintää on uskottavaa viedä eteenpäin kuvatarinoin.

Nuori yleisö – nuoret tekijät

Koska Instagram-viestintä on yrityksissä usein suunnattu nimenomaan nuorille, on sen suunnittelussa ja toteutuksessa väistämättä uutta otetta, myös vanhemman yleisön iloksi. Nuoret tai nuorekkaat Instagram-päivittäjät onnistuvat väistämään korporaatioviestinnän pahimpia sudenkuoppia ja tarjoamaan aitoja sisältöjä.

 

Informaatiotulva

Monet puhuvat somepaastoista ja kännykkäkielloista, ja jopa toteuttavat niitä. Tietoa ja markkinointia on liikaa, ja kaikkialla. Instagramissa tekstit ovat sivuseikka ja ne voi tarvittaessa ohittaa.

Omaan silmään visuaalisesti miellyttävä kuvavirta tarjoaa rauhoittavan meditaatiohetken tietotulvassa.

 

Instagram stories

Instagram Stories -osion, toisin sanoen Instagram-tarinoiden suosio on yllättänyt varmasti myös itse Instagramin. Erityisesti yritysten tuottama tarinallinen sisältö on otettu hyvin vastaan. Nopeasti ja pienellä suunnittelulla toteutettu tarinasisältö yritysten arjesta on osoittautunut hyvin yleisöön uppoavaksi tavaksi sitouttaa ja luoda yhteyksiä kuluttajiin.

Tarvitsetko hyvää sisältöä tai innostavaa sparaailua? Ota yhteyttä!

Johanna Lassy-Mäntyvaara

 

Saara Töyssy

Kehityspäällikkö, viestintäasiantuntija
saara.toyssy@tulus.fi 
+358 44 751 3104