Joka päivä, tänäänkin, työnhakijat käyvät tarkastelemassa potentiaalisten työnantajien somekanavia saadakseen tarkemman käsityksen organisaatioista. Etenkin passiiviset työnhakijat, jotka eivät aktiivisesti etsi uutta työpaikkaa, viettävät aikaa somessa ja saattavat kiinnostua organisaatiostasi työnantajana.
Hyvää työnantajamielikuvaa ei voi ostaa, vaan sen eteen on tehtävä töitä. Työyhteisöviestintä, johtamisviestintä ja niistä rakentuva organisaatiokulttuuri ovat merkittävässä roolissa työnantajamielikuvan rakentamisessa. Ulkoisessa viestinnässä erityisesti sosiaalisen median rooli korostuu.
Jos haluat antaa myös somessa kiinnostavan kuvan potentiaalisille hakijoille, tarkistathan somekanaviesi osalta ainakin nämä seuraavat seikat.
Tulukset puistokävelyllä.
Ole oikeasti läsnä valitsemillasi kanavilla
Jos organisaatiosi on luonut profiilin jollekin somekanavalle, älä julkaise siellä vain silloin tällöin. Mikään ei ole kurjempaa kuin löytää potentiaalinen työnantaja somesta ja huomata, että edellinen julkaisu on puoli vuotta vanha. Säännöllinen sisältö antaa myös kuvan luotettavuudesta ja siitä, että organisaatiossa oikeasti tehdään asioita. Parhaimmillaan työnhakija näkee organisaation myös osallistuvan yhteiskunnallisiin keskusteluihin vähintään omissa julkaisuissaan.
Näytä asiantuntijuutesi
Niin asiakkaita kuin hakijoitakin kiinnostaa ajankohtainen ja asiantuntijuudesta kertova sisältö. Työnhakija etsii osaavaa ja kiinnostavaa yritystä, jossa hän pääsee hyödyntämään omia taitojaan, työskentelemään osaavien kollegoiden kanssa ja oppimaan uutta. ”Näköalapaikat” ovat työpaikkailmoitusten kliseitä, mutta ilmentämällä asiantuntijuus somessa tällaista siirappista sanontaa ei edes tarvitse käyttää. Tuo asiantuntijasisältö ymmärrettävässä muodossa mahdollisimman lähelle käytäntöä.
Anna henkilöiden näkyä asiantuntijuuden rinnalla
Asiantuntijasisällön tärkeys on tietenkin kiistatonta, mutta vähintään yhtä tärkeässä asemassa sosiaalisessa mediassa ovat organisaation työntekijät. Ihminen kiinnostaa ihmistä, joten hyödynnä aitoja tarinoita ja ihmisiä logon takana.
Somessa jaettujen kuvien ja tarinoiden ei tarvitse olla loppuun asti hiottuja ja käsikirjoitettuja. Ihminen luottaa ihmiseen, ja tästä syystä yhteisöllisyyden ja ihmisten tulisi näkyä vahvana organisaatioiden sosiaalisessa mediassa. Sosiaalinen media mahdollistaa erinomaisesti tällaisen aidon, läpinäkyvän ja helposti lähestyttävän viestinnän.
Työntekijöiden someviestinnän työstään tai työnantajastaan pitää aina perustua vapaaehtoisuuteen.
Kiinnitä huomiota työyhteisön hyvinvointiin
Mitä tyytyväisempiä työyhteisön jäsenet ovat, sitä todennäköisemmin he viestivät työnantajastaan positiivisesti sosiaalisessa mediassa. Henkilöstöllä onkin tärkeä rooli työnantajamielikuvan rakentamisessa.
Etenkin LinkedInissä, joka on edelleen yksi työnhakijoiden tärkeimmistä somekanavista, organisaation oman viestinnän lisäksi myös nykyisten työntekijöiden julkaisut kiinnostavat hakijoita. Asiantuntijaorganisaatioissa kannattaa tukea työntekijöitä LinkedIn-aktiivisuudessa niin, että he uskaltavat kirjoittaa julkaisuja työstään.
Varauduthan myös siihen, että työnhakijat saattavat kysyä myös entisiltä työntekijöiltä heidän kokemuksistaan ja ajatuksistaan työnantajaorganisaatioon liittyen. Tästäkin syystä henkilöstön tyytyväisyys on työnantajamielikuvan rakentamisessa avainasemassa.
Jos haluat kehittää organisaatiosi työnantajamielikuvaa
sosiaalisessa mediassa, autamme mielellämme!