Blogi on julkaistu ensimmäisen kerran vuonna 2018.
Myönnetään heti kärkeen: elämme maailmassa, jossa kännykällä ajaudutaan kärsimättömästi tekstistä toiseen. Nettisisältöä kulutetaan usein paremman puutteessa; bussia odotellessa, junassa istuessa, tylsyydessä. Sisältöjen kuluttaminen on arjen X Factor. Jatkoon pääsee tähti, joka sytyttää sekunneissa.
Raaka kamppailu huomiosta
Pikaisimmin silmäiltyä sisältöä on tutkitusti artikkelit, blogit ja hidas bisnessisältö – usein siis juuri se materiaali, jota B2B-uutiskirjeet tyypillisesti sisältävät. Loppuun asti kulutetaan useimmiten somepostaukset ja lyhyet videot.
Mitä yrityksesi asiakkaat oikeastaan odottavat uutiskirjeeltä, jonka he ovat sähköpostiinsa tilanneet? Minkä reaktion sinä tahdot uutiskirjeen saavan heissä aikaan?
Uutiskirje on herkullinen kattaus yrityksesi ydintä: tietoutta, palveluita ja ajankohtaista osaamista. Parhaimmillaan se on helposti skannattava, reippaasti klikkausmahdollisuuksia ja visuaalisuutta tarjoava karkkitarjotin, josta nautiskeleva sisällönkuluttaja nappaa itselleen mieluiset päältä. Ja oikeasti inspiroituu.
Tuluksen kolme vinkkiä houkuttelevaan uutiskirjeeseen:
Informatiivinen ja koukuttava otsikko
Miltä sähköpostiin pelmahtava uutiskirje käytännössä näyttää Saapuneet-kansiossa? Suunnittele tarkoin esikatselunäkymän pää- ja alaotsikko, jotta uutiskirjeesi ylipäätään avataan.
Napakka ja visuaalinen.
Helposti kulutettavalla sisällöllä on rajallinen mitta ja sen tekstiin ja kuviin upotetut linkit houkuttelevat lukemaan aiheesta lisää. Testaa vaikka videoita, infograafeja ja giffejä!
Viihdyttävä ja vakuuttava.
Sisältöä ei lue botti, vaan oikea ihminen. Mikä on juuri hänelle relevanttia ja innostavaa? Synnytä tunnehuippu, joka johtaa Call to Action -painalluksella selvään toimintaan.
Kun tähtäimessä on verkkosivun liikenteen kasvattaminen ja yhteydenottojen muuttaminen myyntiliideiksi (suurin osa yrityksistä kokee nämä kaksi asiaa uutiskirjeen päätavoitteiksi), laadukas, kohdennettu ja ytimekäs sisältö on kaiken A ja O.
Ota tulukset käyttöösi, niin suunnitellaan yrityksellesi sisällöllinen herkkubuffet, josta kiireisinkin saa vatsansa varmasti täyteen.
Lähteet:
- Effects of link placements in email newsletters on their click-through rate, Ashish Kumar & Jari Salo (Journal of Marketing Communications, March 2016)
- State of Inbound 2017 (Hubspot)
- The email marketing handbook (APSIS 2017)
- Mitattava viestintä : ProComma Academic 2017 Elisa Juholin, Vilma Luoma-Aho