Digiuutishuone
TUOREIMMAT DIGIUUTISET – OLE HYVÄ!
Täältä löydät uusimmat ja kiinnostavimmat uutiset digimarkkinoinnin maailmasta.
Koostamme uutiset sinulle näppärästi yhteen paikkaan, jotta pysyt kärryillä digimaailman alati muuttuvissa käänteissä!
HELMIKUU 2025

Instagram tuo suositusominaisuuden mainoksiin
20.2.2025
Instagram lisää kumppanuusmainoksiin suositteluominaisuuden, jonka avulla brändit voivat käyttää sisällöntuottajien lyhyitä suosituksia mainonnassaan.
Lähde: Social Media Today / Instagram

LinkedIn laajentaa uutiskirjeiden analytiikkaa
20.2.2025
LinkedIn on lisännyt uutiskirjeiden analytiikkasivulle kaksi uutta mittaria: sähköpostin lähetykset ja sähköpostin avausprosentit. Näiden on tarkoitus edesauttaa mittaamaan viestinnän suorituskykyä.
Lähde: Social Media Today / LinkedIn

Statusphere helpottaa brändien näkyvyyttä YouTube Shortsissa
19.2.2025
Microvaikuttajamarkkinoinnin alusta Statusphere on julkaissut uuden YouTube Shorts -ominaisuuden, joka auttaa brändejä tavoittamaan vaikuttajia ja parantamaan sosiaalista hakukonenäkyvyyttään.
Lähde: Social Media Today / Statusphere

Planly yksinkertaistaa somehallintaa yhden hallintapaneelin avulla
6.2.2025
Planly on julkaissut alustan, jonka avulla käyttäjät voivat hallita kymmenen eri sosiaalisen median kanavan julkaisuja yhdestä hallintapaneelista.
Lähde: Social Media Today / Planly

LinkedIn julkaisi uuden oppaan B2B-markkinoinnin mittaamiseen
4.2.2025
LinkedIn on julkaissut oppaan B2B-markkinoinnin mittaamiseen, jossa esitellään keinoja kampanjoiden analysointiin.
Lähde: Social Media Today / LinkedIn
TAMMIKUU 2025

Instagramin päivitetyt kuva- ja videomitat vuodelle 2025
28.1.2025
Instagramin kuvakokosuositukset vuodelle 2025 on päivitetty, ja ne sisältävät tarkat mitat eri julkaisutyypeille. Uusi infografiikka auttaa käyttäjiä optimoimaan sisältönsä parhaan näkyvyyden saavuttamiseksi.
Lähde: Social Media Today / Instagram

Google yksinkertaistaa URL-osoitteiden näkyvyyttä mobiilihaussa
23.1.2025
Google poistaa navigointipolut mobiilihakutuloksista kaikilla kielillä ja alueilla, koska ne eivät ole käyttäjille hyödyllisiä pienillä näytöillä. Muutos astuu voimaan heti, mutta polut säilyvät edelleen työpöydän hakutuloksissa, Google tiedottaa.
Lähde: Google

Meta estää Community Notes -lisäykset mainoksiin
19.1.2025
Meta ei salli enää Community Notes -yhteisömerkintöjä mainoksissa, vaikka ne ovat käytössä tavallisissa julkaisuissa. Yhtiön mukaan päätös perustuu siihen, että mainokset ovat jo valvottuja ja niiden sisältö tarkastetaan erikseen.
Lähde: Social Media Today / Meta

Instagram pidentää Reels-videoiden enimmäispituuden kolmeen minuuttiin
18.1.2025
Instagram on pidentänyt Reels-videoiden enimmäispituuden 90 sekunnista kolmeen minuuttiin. ”Olemme kuulleet paljon palautetta monilta sisällöntuottajilta, että 90 sekuntia on aivan liian lyhyt aika”, Instagramin johtaja Adam Mosseri totesi.
Lähde: Social Media Today / Adam Mosseri

LinkedIn käynnisti mainonnan kohdentamiseen liittyvän mainoskampanjan
16.1.2025
LinkedIn on käynnistänyt mainoskampanjan, jonka tavoitteena on korostaa LinkedIn-mainonnan kohdentamista. Kampanja esittelee, miten esimerkiksi kehittyneet tekoälytyökalut vaikuttavat mainosten osuvuuteen.
Lähde: Social Media Today / LinkedIn

Meta-käyttäjät poistavat tilejään uusien sisältösääntöjen vuoksi
15.1.2025
Metan uudet sisältöpolitiikan muutokset ovat saaneet monet käyttäjät poistamaan Facebook- ja Instagram-tilejään. Käyttäjät ovat huolissaan muun muassa yksityisyydensuojasta ja yhtiön päätöksistä rajoittaa riippumatonta faktantarkistusta.
Lähde: NBC News

Meta luopuu faktantarkistuksista – tilalle Community Notes
7.1.2025
Metan toimitusjohtaja Mark Zuckerbergin mukaan yhtiö lopettaa faktantarkistusohjelmansa ja siirtyy Community Notes -järjestelmään. Zuckerberg totesi, että tällä pyritään muun muassa sananvapauden palauttamiseen.
Lähde: Social Media Today / Meta
LOKAKUU 2024

LinkedIn kertoo toimitusjohtajien aktiivisuuden lisääntyneen sovelluksessa
Lähde: Social Media Today / The Financial Times

Metalta lisätietoja sen tekoälyyn perustuvasta Advantage-mainostyökalusta
Lähde: Social Media Today / Meta
ELOKUU 2024

Muutoksia Instagram-profiileiden feedeihin
Lähde: Social Media Today / Instagram

Suositukset tulossa Search Consoleen
Lähde: Google

LinkedIn esittelee uuden mainosmuodon: sponsoroidut uutiskirjeet
Lähde: LinkedIn

Instagram päivittää mittareita keskittymään entistä enemmän näyttökertoihin (Views)
Lähde: Instagram / Social Media Today

Enemmän kuvia ja videoita karusellijulkaisuihin
Lähde: Social Media Today
KESÄKUU 2024

Facebook kertoo keskittyvänsä jatkossa erityisesti nuoriin käyttäjiin
Lähde: Meta/Facebook

Instagramin karusellijulkaisuihin uusia muokkausmahdollisuuksia
Lähde: Social Media Today

Instagram testaa ei-ohitettavia videomainoksia
Lähde: Social Media Today
TOUKOKUU 2024

LinkedIn pienensi linkkien esikatselukuvat orgaanisissa julkaisuissa
Sponsoroidut julkaisut näyttävät edelleen suuret esikatselukuvat, mutta orgaanisten julkaisujen linkkien thumbnail-kuvat ovat nyt aiempaa pienempiä.
Lähde: Search Engine Land

Instagram kertoo yli 90 sekuntia kestävien Reels-videoiden voivan vaikuttaa negatiivisesti näkyvyyteen
Suoraan sovelluksn Reels-kameralla luotujen videoiden enimmäispituus on 90 sekuntia, mutta Instagramiin voi ladata pidempiäkin videoita. Instagram onkin kokeillut 3 ja 10 minuutin Reels-videoita. Näyttää kuitenkin siltä, että nämä kokeilut eivät ole olleet kovin onnistuneita, sillä nyt Instagram kehottaa pysyttelemään lyhyemmissä Reels-videoissa.
Lähde: Social Media Today

Meta ottaa käyttöön uudet läpinäkyvyysvaatimukset omiin tekoälytyökaluihinsa
Yhä useammat Facebook-sivut julkaisevat tekoälyllä luotuja kuvia kalastellakseen tykkäyksiä ja muita reaktioita. ’Tehty tekoälyllä’ -tunnisteilla kuvissa halutaan varmistaa, että Facebookin ja Instagramin käyttäjät ovat tietoisia siitä, että kuva ei ole todellinen.
Lähde: Social Media Today
HUHTIKUU 2024

LinkedIn testaa Premium-jäsenyyttä myös yritystileille
Jäsenyydellä saa mm. muokattavat CTA-painikkeet, tarkempaa tietoa sivuvierailijoista ja automaattiset seuraamiskutsut. Jäsenyys on tällä hetkellä käytettävissä vain valituilla yrityksillä ja se maksaa 99 dollaria kuukaudessa.
Lähde: Social Media Today

Metalta tulossa uusia ominaisuukia Messengeriin
Messengerin uusia ominaisuuksia ovat mm. jaetut kuva-albumit, QR-koodit ja HD-laatuiset kuvat. Lisäksi Meta kasvattaa Messengerissä jaettavien tiedostojen maksimikokoa, joka on jatkossa jopa 100MB.
Lähde: Social Media Today

Rekrytoijat voivat todentaa itsensä LinkedInissä
LinkedIn on julkistanut uuden vahvistusmerkin rekrytoijille. Vahvistus auttaa torjumaan rekrytointihuijauksia ja roskapostia.
Lähde: Social Media Today

LinkedIn korostaa videoiden merkitystä B2B-markkinoinnissa
LinkedIn pyrkii tehostamaan videosisältöä laajennettujen videomainosvaihtoehtojen ja uuden videosyötteen avulla.
Lähde: LinkedIn / Social Media Today
MAALISKUU 2024

LinkedInin mainoskampanjoissa voi nyt käyttää dynaamisia UTM-parametereja
Automaattiset UTM-seurantaparametrit sujuvoittavat mainoskampanjoiden rakentamista LinkedIn Campaign managerissa.
Lähde: LinkedIn

Instagramin hashtag-hakua päivitetty
Instagramin hashtag-haku näyttää nyt entistä laajemmin hakutuloksia tiettyä hashtagia eli avainsanaa haettaessa.
Lähde: SocialMediaToday

Metan käyttäjien tulee nyt erikseen valita olevansa kiinnostunut poliittisesta sisällöstä
Muutoksen taustalla on sosiaalisen median jätin halu vähentää polarisoivan poliittisen sisällön määrää ja poliittiseen sisältöön liittyvät riskit yritykselle. Muutokseen suhtaudutaan kaksijakoisesti: toisaalta se vaientaa tärkeiden poliittisten teemojen näkyvyyttä mutta toisaalta se vastaa kasvaneeseen kritiikkiin sosiaalisen median algoritmien aiheuttamasta polarisaation kierteestä ja havaituista vihamielisistä vaikutusyrityksistä.
Lähde: Social Media Today

Yritykset voivat jatkossa buustata LinkedInissä kaikkien käyttäjien julkaisuja
Tähän asti yritykset ovat voineet buustata vain omien työntekijöidensä julkaisuja, mutta uudistuksen myötä buustaus on mahdollista myös muiden käyttäjien julkaisuihin. Buustauksen voi tehdä kuva- ja videojulkaisuihin.
Lähde: SocialMediaToday

Instagram testaa pidempiä reels-videoita
Jotkut Instagramin käyttäjät voivat nyt ladata reelseihin 3 minuutin videoita. Aiemmin videoiden maksimipituus on ollut 90 sekuntia. Metan mukaan reels-videoiden suosio on kasvanut tasaisesti ja pidemmät videot keräävät lyhyitä videoita enemmän sitoutuneisuutta.
Lähde: SocialMediaToday
HELMIKUU 2024


LinkedInin Creator Mode poistuu ja hashtagien merkitys vähenee
LinkedIn poistaa Creator Moden käytöstä, mutta useat sen ominaisuudet pysyvät edelleen saatavilla. Hashtageilla ei jatkossa ole enää suurta roolia sisältöjen löytymisen kannalta, koska alusta osaa etsiä sanoja ja sisältöjä myös suoraan postaustekstistä.
Lähde: SocialMediaToday

Instagramiin tulossa feedin esikatselu
Instagram testaa ominaisuutta, jolla oman profiilin feediä voi esikatsella ennen postauksen julkaisua. Tämä helpottaa pitämään feedin yhdenmukaisena ja suunnittelemaan julkaisujen järjestystä. Aiemmin tämä on ollut mahdollista vain erillisillä sovelluksilla.
Lähde: SocialMediaToday
TAMMIKUU 2024

LinkedIn poistaa mainosten kohdennuksesta lookalike-yleisöt
Lookalike-yleisöt poistuvat helmikuun lopussa. Niiden tilalla LinkedIn suosittele jatkossa käyttämään Predictive audiences ja Audience Expansion -toimintoja.
Lähde: LinkedIn

Googlen Gemini-tekoäly avuksi hakusanamainosten luomiseen
Työkalu on suunniteltu auttamaan parempien hakukampanjoiden rakentamisessa keskustelupohjaisen chatin avulla. Tekoälychat toimii toistaiseksi vain englanniksi.
Lähde: Google

LinkedIn julkaisee uuden Sponsored content -mainosvaihtoehdon
Yritysten LinkedIn-artikkeleita voi tulevaisuudessa mainostaa CTA-kehotteella ”Unlock Article”, jolloin käyttäjän täytyy antaa tietonsa ennen artikkelin lukemista.
Lähde: SocialMediaToday

Meta supistaa tarkan kohdennuksen mahdollisuuksia mainonnassa
Meta kertoo syyksi kohdennusvaihtoehtojen poistamisen, koska niitä ei joko käytetä laajasti, ne voivat olla muiden vaihtoehtojen kanssa tarpeettomia tai liian tarkkoja tai ne liittyvät aiheisiin, joita saatetaan pitää arkaluontoisina.
Lähde: Meta

Tekoäly-yhtiö OpenAI julkaisi GPT Store -kauppansa
GPT Store sisältää ulkopuolisten luomia kustomoituja versioita tekoälytyökalu ChatGPT:stä. Versiot kantavat nimeä GPTs. Mukana GPT Storessa on esimerkiksi AllTrailsin, Khan Academyn ja Canvan kehittämät GPT-versiot.
Lähde: Mobiili.fi
JOULUKUU 2023

Metan Threads nyt myös Suomessa
X:n kilpailija ja toiminnaltaan hyvin samankaltainen sovellus lanseerattiin muualla maailmassa jo kesällä ja nyt se on saatavilla myös Suomessa sekä muualla Euroopassa. Meta on kertonut Threadsin olevan X:ää ystävällisempi palvelu X:n keskustelujen muuttuessa usein kovin kielteisiksi.
Lähde: Yle

Ranskalainen Mistral AI julkaisi avoimen lähdekoodin AI-kielimallin
Mistral AI julkaisi linkin omaan kielimalliinsa X-tilillään 8. joulukuuta 2023. Avoimesti yhdysvaltalaista Open AI:ta vastaan kilpaileva yhtiö arvotetaan tällä hetkellä 2 biljoonan dollarin arvoiseksi. Yhtiön toimitusjohtaja Arthur Mensch kertoo Mistralin tarjoavan avoimen, vastuullisen ja hajautetun tekoälyvaihtoehdon.
Lähde: Euronews.next ja Medium.com

Googlen Gemini-tekoäly on nyt julki
Google kertoo Gemini-tekoälyn peittoavan muut tekoälyt kyvyllään ymmärtää yhteyksiä yli erilaisten viestinnän muotojen kuten koodin, kuvan, videon ja äänen. Palvelua kehitetään kolmella tasolla: Gemini Nano, Gemini Pro ja Gemini Ultra. Gemini Ultran julkaisu odotellaan vielä vuoteen 2024.
Lähde: Google

Metalta paljon uusia tekoälytyökaluja
Meta julkaisee ison kasan uusia tekoälyominaisuuksia, kuten valmiit tekstiehdotukset julkaisuihin sekä erilaisia kuvatyökaluja.
Lähde: Meta

LinkedIn lisää uusia ominaisuuksia uutiskirjeisiin
Uusia ominaisuuksia ovat mm. uutiskirjeiden analytiikka, uutiskirjepohjien monistaminen sekä paranneltu esikatselunäkymä.
Lähde: LinkedIn

Meta kieltää poliittiset tekoälymainokset kaikilla alustoillaan
Meta kertoo kieltävänsä tekoälyllä tehdyt poliittiset mainokset alustoillaan.
Kielto on voimassa koko maailmassa.
Lähde: Mikrobitti

Googlen tekoälyn Geminin julkaisu viivästyy
Geminiä on kuvailtu edistyneimmäksi tekoälyksi tähän mennessä. Gemini piti alun perin julkaista tällä viikolla New Yorkissa, mutta lähteiden mukaan Google olisi kuitenkin siirtänyt julkaisua vuoden 2024 alkuun.
Lähde: Mikrobitti
MARRASKUU 2023

ChatGPT:n äänikeskustelut ovat nyt tulossa myös ilmaiskäyttäjille
OpenAI on ilmoittanut tuovansa äänikeskustelut kaikille ChatGPT:n mobiilikäyttäjille. Ominaisuuden saa käyttöön painamalla kuulokkeiden kuvaa sovelluksessa.
Lähde: The Verge

Metalta tulossa kaksi uutta tekoälytyökalua Facebookiin ja Instagramiin
Meta on kehittämässä Facebookiin ja Instagramiin AI-työkalua, jonka avulla käyttäjät voivat luoda videoita tekstikehotteilla. Samaan aikaan Meta esitteli toisen tulevan tekoälytyökalun, jolla voi muokata kuvia.
Lähde: Meta

Instagramilta uusia työkaluja Reels-videoiden luomiseen
Instagram esittelee kolme uutta päivitystä, jotka helpottavat Reelsien luomista suoraan Instagramissa ilman monimutkaisia kolmannen osapuolen videonmuokkaustyökaluja.
Lähde: Social Media Today

Elon Muskin xAI:n sarkastinen tekoäly Grok tulossa testikäyttöön X:ään
Elon Muskin xAI:n kehittämän tekoälyrobotin nimi Grok viittaa amerikkalaisen science fiction -kirjailija Robert A. Henleinin teoksiin ja merkitsee perusteellista ja intuitiivista ymmärrystä.
Lähde: The Guardian

Meta tuo Facebookista ja Instagramista tarjolle maksulliset versiot ilman mainoksia
Palveluita voi jatkossakin käyttää ilmaiseksi, jos hyväksyy sen, että niissä näytetään mainoksia entiseen tapaan. Maksullinen versio tulee tarjolle marraskuussa EU-maissa, Norjassa, Islannissa, Liechtensteinissa sekä Sveitsissä.
Lähde: Yle
LOKAKUU 2023

LinkedInin yhteistyössä tehtyjä artikkeleita päivitetään
Artikkelit saavat uuden ulkoasun lisäksi aiempaa enemmän huomiota, niistä pyritään tekemään laadukkaampia ja artikkeleiden aktiivisia kirjoittajia palkitaan suuremmalla näkyvyydellä.
Lähde: LinkedIn

X:stä kaavaillaan ostos- ja pankkipalveluita tarjoavaa supersovellusta
Elon Musk haluaa kasvattaa X:stä WeChatin kaltaisen ostos- ja pankkipalveluita tarjoavan supersovelluksen. Pankkiominaisuudet tulisivat saataville vuoden 2024 loppuun mennessä.
Lähde: The Verge

Instagram lisää mahdollisuuden julkaista kysely postauksen kommenteissa
Uusi toiminnallisuus mahdollistaa interaktiivisten kyselyjen lisäämisen feed-julkaisun kommenttivirtaan sekä reels-videoihin nykyisten suoraviestien ja tarinoiden lisäksi.
Lähde: Social Media Today

Elon Musk harkitsee X:n poistamista Euroopasta
X:n omistaja Elon Musk harkitsee palvelun rajoittamista Euroopassa. Syynä tälle on EU:n uusi tiukempi digimarkkina- ja digipalvelusäädös.
Lähde: Insider

Google Adsiin uusi Demand Gen työkalu, joka hyödyntää tekoälyä
Lähde: Google

Meta julkaisee uusia ominaisuuksia Facebookin ja Instagramin Reels-mainoksiin
Lähde: Meta

LinkedIniltä tekoälytyökalu mainoskampanjoiden rakentamiseen
LinkedInin uudella Accelerate-toiminnolla kerrotaan mainoskampanjan rakentuvan vain viidessä minuutissa. Toiminnon on tarkoitus tulla globaalisti saataville vuonna 2024.
Lähde: LinkedIn

X harkitsee poistavansa kaikki vuorovaikutusluvut ja painikkeet julkaisuista
Kaikki vuorovaikutusluvut ja toimintapainikkeet, lukuun ottamatta katselukertoja, saattavat poistua pian syötteen näkymästä ja ovat näkyvissä vain julkaisun yksityiskohdissa.
Lähde: Social Media Today

Verkkosivuliikenne Facebookista ja X:stä jatkaa laskuaan
Uusi raportti osoittaa, että yritysten Facebookin sekä X:n kautta tuleva verkkosivuliikenne on jatkanut laskuaan viimeisen vuoden aikana.
Lähde: Social Media Today
SYYSKUU 2023

ChatGPT tietää nyt asioita tammikuuhun 2022 asti
ChatGPT:n koulutusdataa on lisätty, ja palvelu tietää nyt asioista tammikuuhun 2022 asti. Aiemmin tieto on rajoittunut syyskuuhun 2021.
Lähde: Mikrobitti

Facebook sallii nyt useamman henkilökohtaisen profiilin käytön
Meta ilmoittaa, että nykyisin sama käyttäjä saa luoda useamman henkilökohtaisen profiilin Facebookissa. Pääprofiilin tulee edelleen olla käyttäjän oikealla nimellä.
Lähde: Meta

Elon Musk haluaa muuttaa X-palvelun maksulliseksi
Elon Musk haluaa, että X alkaa veloittaa käyttäjiltään kuukausimaksuja. Miljardööri arvioi tämän olevan ainoa tapa taistella bottiarmeijoita vastaan. Mahdollisen pakollisen maksun määrää hän ei vielä kertonut.
Lähde: TechCrunch

Tekoälybotti Bard pääsee lukemaan käyttäjänsä sähköposteja ja suunnittelemaan matkoja
Googlen kehittämä Bard pystyy uusien ominaisuuksien myötä hakemaan tietoa muista Googlen palveluista, kuten YouTubesta, Drivesta ja Gmailista. Google vakuuttaa, ettei henkilökohtaisia tietoja tallenneta palveluun eikä se itse pääse urkkimaan tietoja.
Lähde: Google

Tutkimus osoittaa todisteita ChatGPT:n poliittisesta puolueellisuudesta
Tutkimuksen mukaan ChatGPT:n vastaukset antavat selkeitä näytteitä poliittisesta puolueellisuudesta. Esimerkiksi Yhdysvalloissa ChatGPT:n vastaukset kääntyvät enemmän demokraattien kuin republikaanien suuntaan. Poliittista puolueellisuutta on havaittu myös muiden maiden politiikan osalta.
Lähde: Springer Link

Tilausmaksulla saattaa pian saada piilotettua mainokset Metan alustoilta
Meta harkitsee tilausmaksua, jolla EU-käyttäjät voisivat välttää mainokset ja henkilökohtaisen datan käytön sekä Facebookissa että Instagramissa. Alustat itsessään pysyisivät ilmaisina, mutta halutessaan käyttäjät voisivat maksaa mainosten piilottamisesta. Muutos liittyy EU:n tavoitteeseen henkilötietojen suojaamisesta.
Lähde: Social Media Today

Instagram testaa mahdollisuutta piilottaa omat tykkäykset
Instagram saattaa pian tarjota käyttäjilleen mahdollisuutta rajoittaa omien tykkäysten näkyvyyttä muilta käyttäjiltä. Tykkäyksen näkyvyyden voisi rajata kaikkien käyttäjien sijaan seuraajiin tai läheisiin ystäviin, tai ne voi piilottaa kaikilta.
Lähde: X (Twitter)
LISÄÄ MIELENKIINTOISTA LUETTAVAA TULUKSEN BLOGISSA 👇