Digiuutishuone

TUOREIMMAT DIGIUUTISET – OLE HYVÄ!

Täältä löydät uusimmat ja kiinnostavimmat uutiset digimarkkinoinnin maailmasta.
Koostamme uutiset sinulle näppärästi yhteen paikkaan, jotta pysyt kärryillä digimaailman alati muuttuvissa käänteissä!

LOKAKUU 2024

Googlen Gemini-tekoäly

LinkedIn kertoo toimitusjohtajien aktiivisuuden lisääntyneen sovelluksessa

Maailmanlaajuisesti toimitusjohtajien julkaisut ovat lisääntyneet 23 prosenttia, ja heidän sisältönsä saa neljä kertaa enemmän sitoutumista kuin muiden LinkedInin jäsenten sisältö.

 

Lähde: Social Media Today / The Financial Times

Googlen Gemini-tekoäly

Metalta lisätietoja sen tekoälyyn perustuvasta Advantage-mainostyökalusta

Meta julkaisi uuden katsauksen tekoälyyn perustuvasta Advantage-mainospaketistaan, joka sisältää kaikki sen tekoälytyökalut kampanjoiden optimoimiseksi.

 

Lähde: Social Media Today / Meta

ELOKUU 2024

Googlen Gemini-tekoäly

Muutoksia Instagram-profiileiden feedeihin

Instagram testaa parhaillaan uutta pystysuuntaista ruudukkonäkymää käyttäjäprofiileissa. Uusi pystysuuntainen ruudukkonäkymä korvaisi toteutuessaan aiemman neliökuvista koostuvan feedin. 

 

Lähde: Social Media Today / Instagram

Googlen Gemini-tekoäly

Suositukset tulossa Search Consoleen

”Search Console -suositukset on uusi ominaisuus, joka tarjoaa verkkosivustoille optimointimahdollisuuksia ja ehdottaa toimia, joilla ne voivat parantaa näkyvyyttään Google-haussa”, kertoo Google tiedotteessaan.

 

Lähde: Google

Googlen Gemini-tekoäly

LinkedIn esittelee uuden mainosmuodon: sponsoroidut uutiskirjeet

Voit nyt sponsoroida kenenkä tahansa LinkedIn-jäsenen uutiskirjeen sisältöä (hyväksynnän saatuasi) tai mitä tahansa yrityssivullasi julkaistua uutiskirjettä Campaign Managerin kautta.

 

Lähde: LinkedIn

Googlen Gemini-tekoäly

Instagram päivittää mittareita keskittymään entistä enemmän näyttökertoihin (Views)

Instagramin mittarit muuttuvat, koska IG haluaa sisällöntuottajien panostavan ihmisten tavoittamiseen seuraajien ja tykkäysten keräämisen sijaan.

 

Lähde: Instagram / Social Media Today

Googlen Gemini-tekoäly

Enemmän kuvia ja videoita karusellijulkaisuihin

Instagramin karusellijulkaisuihin saa nyt ladattua 20 kuvaa tai videota. Aiemmin maksimimäärä oli 10. Maaliskuussa 2024 osalla käyttäjistä maksimimäärä kasvoi 15 kuvaan/videoon, mutta uusi 20 kortin määrä on nyt tulossa käyttöön kaikille.

 

Lähde: Social Media Today

KESÄKUU 2024

Googlen Gemini-tekoäly

Facebook kertoo keskittyvänsä jatkossa erityisesti nuoriin käyttäjiin

”Kun ajattelemme seuraavaa 20 vuotta, keskitymme kahteen suureen asiaan: rakentamaan seuraavan sukupolven sosiaalista mediaa nuorille aikuisille ja hyödyntämään tekoälyn mahdollistamia uusia tuoteominaisuuksia.” – Tom Alison, Head of Facebook

 

Lähde: Meta/Facebook

Googlen Gemini-tekoäly

Instagramin karusellijulkaisuihin uusia muokkausmahdollisuuksia

Instagram testaa ominaisuutta, jossa karusellijulkaisuihin saa kuvien päälle tekstiä. Myös kuvien/videoiden kuvasuhdetta pystyy muokkaamaan korttikohtaisesti. 

 

Lähde: Social Media Today

Googlen Gemini-tekoäly

Instagram testaa ei-ohitettavia videomainoksia

Instagram kokeilee uutta videomainosformaattia, joka estää käyttäjiä jatkamasta feedin selaamista, kunnes mainos on katsottu loppuun.

 

Lähde: Social Media Today

TOUKOKUU 2024

Googlen Gemini-tekoäly

LinkedIn pienensi linkkien esikatselukuvat orgaanisissa julkaisuissa

Sponsoroidut julkaisut näyttävät edelleen suuret esikatselukuvat, mutta orgaanisten julkaisujen linkkien thumbnail-kuvat ovat nyt aiempaa pienempiä.

Lähde: Search Engine Land

Googlen Gemini-tekoäly

Instagram kertoo yli 90 sekuntia kestävien Reels-videoiden voivan vaikuttaa negatiivisesti näkyvyyteen

Suoraan sovelluksn Reels-kameralla luotujen videoiden enimmäispituus on 90 sekuntia, mutta Instagramiin voi ladata pidempiäkin videoita. Instagram onkin kokeillut 3 ja 10 minuutin Reels-videoita. Näyttää kuitenkin siltä, että nämä kokeilut eivät ole olleet kovin onnistuneita, sillä nyt Instagram kehottaa pysyttelemään lyhyemmissä Reels-videoissa.

Lähde: Social Media Today

Googlen Gemini-tekoäly

Meta ottaa käyttöön uudet läpinäkyvyysvaatimukset omiin tekoälytyökaluihinsa

Yhä useammat Facebook-sivut julkaisevat tekoälyllä luotuja kuvia kalastellakseen tykkäyksiä ja muita reaktioita. ’Tehty tekoälyllä’ -tunnisteilla kuvissa halutaan varmistaa, että Facebookin ja Instagramin käyttäjät ovat tietoisia siitä, että kuva ei ole todellinen. 

Lähde: Social Media Today

HUHTIKUU 2024

Googlen Gemini-tekoäly

LinkedIn testaa Premium-jäsenyyttä myös yritystileille

Jäsenyydellä saa mm. muokattavat CTA-painikkeet, tarkempaa tietoa sivuvierailijoista ja automaattiset seuraamiskutsut. Jäsenyys on tällä hetkellä käytettävissä vain valituilla yrityksillä ja se maksaa 99 dollaria kuukaudessa.

Lähde: Social Media Today

Googlen Gemini-tekoäly

Metalta tulossa uusia ominaisuukia Messengeriin

Messengerin uusia ominaisuuksia ovat mm. jaetut kuva-albumit, QR-koodit ja HD-laatuiset kuvat. Lisäksi Meta kasvattaa Messengerissä jaettavien tiedostojen maksimikokoa, joka on jatkossa jopa 100MB.

Lähde: Social Media Today

Googlen Gemini-tekoäly

Rekrytoijat voivat todentaa itsensä LinkedInissä

LinkedIn on julkistanut uuden vahvistusmerkin rekrytoijille. Vahvistus auttaa torjumaan rekrytointihuijauksia ja roskapostia.

Lähde: Social Media Today

Googlen Gemini-tekoäly

LinkedIn korostaa videoiden merkitystä B2B-markkinoinnissa

LinkedIn pyrkii tehostamaan videosisältöä laajennettujen videomainosvaihtoehtojen ja uuden videosyötteen avulla.

Lähde: LinkedIn / Social Media Today

MAALISKUU 2024

Googlen Gemini-tekoäly

LinkedInin mainoskampanjoissa voi nyt käyttää dynaamisia UTM-parametereja

Automaattiset UTM-seurantaparametrit sujuvoittavat mainoskampanjoiden rakentamista LinkedIn Campaign managerissa.

Lähde: LinkedIn

Googlen Gemini-tekoäly

Instagramin hashtag-hakua päivitetty

Instagramin hashtag-haku näyttää nyt entistä laajemmin hakutuloksia tiettyä hashtagia eli avainsanaa haettaessa.

Lähde: SocialMediaToday

Googlen Gemini-tekoäly

Metan käyttäjien tulee nyt erikseen valita olevansa kiinnostunut poliittisesta sisällöstä

Muutoksen taustalla on sosiaalisen median jätin halu vähentää polarisoivan poliittisen sisällön määrää ja poliittiseen sisältöön liittyvät riskit yritykselle. Muutokseen suhtaudutaan kaksijakoisesti: toisaalta se vaientaa tärkeiden poliittisten teemojen näkyvyyttä mutta toisaalta se vastaa kasvaneeseen kritiikkiin sosiaalisen median algoritmien aiheuttamasta polarisaation kierteestä ja havaituista vihamielisistä vaikutusyrityksistä.

Lähde: Social Media Today

Googlen Gemini-tekoäly

Yritykset voivat jatkossa buustata LinkedInissä kaikkien käyttäjien julkaisuja

Tähän asti yritykset ovat voineet buustata vain omien työntekijöidensä julkaisuja, mutta uudistuksen myötä buustaus on mahdollista myös muiden käyttäjien julkaisuihin. Buustauksen voi tehdä kuva- ja videojulkaisuihin.

Lähde: SocialMediaToday

Googlen Gemini-tekoäly

Instagram testaa pidempiä reels-videoita

Jotkut Instagramin käyttäjät voivat nyt ladata reelseihin 3 minuutin videoita. Aiemmin videoiden maksimipituus on ollut 90 sekuntia. Metan mukaan reels-videoiden suosio on kasvanut tasaisesti ja pidemmät videot keräävät lyhyitä videoita enemmän sitoutuneisuutta.

Lähde: SocialMediaToday

HELMIKUU 2024

Googlen Gemini-tekoäly

Facebookin ja Instagramin mainosbuustauksiin 30% palvelumaksu Apple-käyttäjille

Applen säännökseen vastatakseen Meta on puolestaan kertonut korottavansa buustausten hintoja ja iOS-käyttäjien on lisäksi jatkossa maksettava mainoksistaan  etukäteen.

Lähde: Mobiili.fi

Googlen Gemini-tekoäly

LinkedInin Creator Mode poistuu ja hashtagien merkitys vähenee

LinkedIn poistaa Creator Moden käytöstä, mutta useat sen ominaisuudet pysyvät edelleen saatavilla. Hashtageilla ei jatkossa ole enää suurta roolia sisältöjen löytymisen kannalta, koska alusta osaa etsiä sanoja ja sisältöjä myös suoraan postaustekstistä. 

Lähde: SocialMediaToday

Googlen Gemini-tekoäly

Instagramiin tulossa feedin esikatselu

Instagram testaa ominaisuutta, jolla oman profiilin feediä voi esikatsella ennen postauksen julkaisua. Tämä helpottaa pitämään feedin yhdenmukaisena ja suunnittelemaan julkaisujen järjestystä. Aiemmin tämä on ollut mahdollista vain erillisillä sovelluksilla.

Lähde: SocialMediaToday

TAMMIKUU 2024

Googlen Gemini-tekoäly

LinkedIn poistaa mainosten kohdennuksesta lookalike-yleisöt

Lookalike-yleisöt poistuvat helmikuun lopussa. Niiden tilalla LinkedIn suosittele jatkossa käyttämään Predictive audiences ja Audience Expansion -toimintoja.

Lähde: LinkedIn

Googlen Gemini-tekoäly

Googlen Gemini-tekoäly avuksi hakusanamainosten luomiseen

Työkalu on suunniteltu auttamaan parempien hakukampanjoiden rakentamisessa keskustelupohjaisen chatin avulla. Tekoälychat toimii toistaiseksi vain englanniksi.

Lähde: Google

Googlen Gemini-tekoäly

LinkedIn julkaisee uuden Sponsored content -mainosvaihtoehdon

Yritysten LinkedIn-artikkeleita voi tulevaisuudessa mainostaa CTA-kehotteella ”Unlock Article”, jolloin käyttäjän täytyy antaa tietonsa ennen artikkelin lukemista. 

Lähde: SocialMediaToday

Googlen Gemini-tekoäly

Meta supistaa tarkan kohdennuksen mahdollisuuksia mainonnassa

Meta kertoo syyksi kohdennusvaihtoehtojen poistamisen, koska niitä ei joko käytetä laajasti, ne voivat olla muiden vaihtoehtojen kanssa tarpeettomia tai liian tarkkoja tai ne liittyvät aiheisiin, joita saatetaan pitää arkaluontoisina. 

Lähde: Meta

Googlen Gemini-tekoäly

Tekoäly-yhtiö OpenAI julkaisi GPT Store -kauppansa

GPT Store sisältää ulkopuolisten luomia kustomoituja versioita tekoälytyökalu ChatGPT:stä. Versiot kantavat nimeä GPTs. Mukana GPT Storessa on esimerkiksi AllTrailsin, Khan Academyn ja Canvan kehittämät GPT-versiot.

Lähde: Mobiili.fi

JOULUKUU 2023

Googlen Gemini-tekoäly

Metan Threads nyt myös Suomessa

X:n kilpailija ja toiminnaltaan hyvin samankaltainen sovellus lanseerattiin muualla maailmassa jo kesällä ja nyt se on saatavilla myös Suomessa sekä muualla Euroopassa. Meta on kertonut Threadsin olevan X:ää ystävällisempi palvelu X:n keskustelujen muuttuessa usein kovin kielteisiksi.

Lähde: Yle

Googlen Gemini-tekoäly

Ranskalainen Mistral AI julkaisi avoimen lähdekoodin AI-kielimallin 

Mistral AI julkaisi linkin omaan kielimalliinsa X-tilillään 8. joulukuuta 2023. Avoimesti yhdysvaltalaista Open AI:ta vastaan kilpaileva yhtiö arvotetaan tällä hetkellä 2 biljoonan dollarin arvoiseksi. Yhtiön toimitusjohtaja Arthur Mensch kertoo Mistralin tarjoavan avoimen, vastuullisen ja hajautetun tekoälyvaihtoehdon.

Lähde: Euronews.next ja Medium.com

Googlen Gemini-tekoäly

Googlen Gemini-tekoäly on nyt julki

Google kertoo Gemini-tekoälyn peittoavan muut tekoälyt kyvyllään ymmärtää  yhteyksiä yli erilaisten viestinnän muotojen kuten koodin, kuvan, videon ja äänen. Palvelua kehitetään kolmella tasolla: Gemini Nano, Gemini Pro ja Gemini Ultra. Gemini Ultran julkaisu odotellaan vielä vuoteen 2024.

Lähde: Google

Metalta paljon uusia tekoälytyökaluja

Meta julkaisee ison kasan uusia tekoälyominaisuuksia, kuten valmiit tekstiehdotukset julkaisuihin sekä erilaisia kuvatyökaluja. 

Lähde: Meta

LinkedIn lisää uusia ominaisuuksia uutiskirjeisiin

Uusia ominaisuuksia ovat mm. uutiskirjeiden analytiikka, uutiskirjepohjien monistaminen sekä paranneltu esikatselunäkymä.

Lähde: LinkedIn

Meta kieltää poliittiset tekoälymainokset kaikilla alustoillaan

Meta kertoo kieltävänsä tekoälyllä tehdyt poliittiset mainokset alustoillaan.
Kielto on voimassa koko maailmassa.

Lähde: Mikrobitti

Googlen tekoälyn Geminin julkaisu viivästyy

Geminiä on kuvailtu edistyneimmäksi tekoälyksi tähän mennessä. Gemini piti alun perin julkaista tällä viikolla New Yorkissa, mutta lähteiden mukaan Google olisi kuitenkin siirtänyt julkaisua vuoden 2024 alkuun.

Lähde: Mikrobitti

MARRASKUU 2023

ChatGPT:n äänikeskustelut ovat nyt tulossa myös ilmaiskäyttäjille

OpenAI on ilmoittanut tuovansa äänikeskustelut kaikille ChatGPT:n mobiilikäyttäjille. Ominaisuuden saa käyttöön painamalla kuulokkeiden kuvaa sovelluksessa.

Lähde: The Verge

Metalta tulossa kaksi uutta tekoälytyökalua Facebookiin ja Instagramiin

Meta on kehittämässä Facebookiin ja Instagramiin AI-työkalua, jonka avulla käyttäjät voivat luoda videoita tekstikehotteilla. Samaan aikaan Meta esitteli toisen tulevan tekoälytyökalun, jolla voi muokata kuvia.

Lähde: Meta

Instagramilta uusia työkaluja Reels-videoiden luomiseen

Instagram esittelee kolme uutta päivitystä, jotka helpottavat Reelsien luomista suoraan Instagramissa ilman monimutkaisia kolmannen osapuolen videonmuokkaustyökaluja.

Lähde: Social Media Today

Elon Muskin xAI:n sarkastinen tekoäly Grok tulossa testikäyttöön X:ään

Elon Muskin xAI:n kehittämän tekoälyrobotin nimi Grok viittaa amerikkalaisen science fiction -kirjailija Robert A. Henleinin teoksiin ja merkitsee perusteellista ja intuitiivista ymmärrystä.

Lähde: The Guardian

Meta tuo Facebookista ja Instagramista tarjolle maksulliset versiot ilman mainoksia

Palveluita voi jatkossakin käyttää ilmaiseksi, jos hyväksyy sen, että niissä näytetään mainoksia entiseen tapaan. Maksullinen versio tulee tarjolle marraskuussa EU-maissa, Norjassa, Islannissa, Liechtensteinissa sekä Sveitsissä.

Lähde: Yle

LOKAKUU 2023

LinkedInin yhteistyössä tehtyjä artikkeleita päivitetään

Artikkelit saavat uuden ulkoasun lisäksi aiempaa enemmän huomiota, niistä pyritään tekemään laadukkaampia ja artikkeleiden aktiivisia kirjoittajia palkitaan suuremmalla näkyvyydellä.

Lähde: LinkedIn

X:stä kaavaillaan ostos- ja pankkipalveluita tarjoavaa supersovellusta

Elon Musk haluaa kasvattaa X:stä WeChatin kaltaisen ostos- ja pankkipalveluita tarjoavan supersovelluksen. Pankkiominaisuudet tulisivat saataville vuoden 2024 loppuun mennessä.

Lähde: The Verge

Instagram lisää mahdollisuuden julkaista kysely postauksen kommenteissa

Uusi toiminnallisuus mahdollistaa interaktiivisten kyselyjen lisäämisen feed-julkaisun kommenttivirtaan sekä reels-videoihin nykyisten suoraviestien ja tarinoiden lisäksi. 

Lähde: Social Media Today

Elon Musk harkitsee X:n poistamista Euroopasta

X:n omistaja Elon Musk harkitsee palvelun rajoittamista Euroopassa. Syynä tälle on EU:n uusi tiukempi digimarkkina- ja digipalvelusäädös.

Lähde: Insider

Google Adsiin uusi Demand Gen työkalu, joka hyödyntää tekoälyä

Demand Gen on luotu auttamaan mainostajia soveltamaan sosiaalisen median strategioitaan Googlen alustoille, käyttäen mainosformaatteja jotka sisältävät mm. lyhyitä videoita, tuotekuvia ja muita visuaalisia elementtejä.

Lähde: Google

Meta julkaisee uusia ominaisuuksia Facebookin ja Instagramin Reels-mainoksiin

Uudet ominaisuudet helpottavat mainoskampanjoiden rakentamista ja parantavat ostajan käyttäjäkokemusta.

Lähde: Meta

LinkedIniltä tekoälytyökalu mainoskampanjoiden rakentamiseen

LinkedInin uudella Accelerate-toiminnolla kerrotaan mainoskampanjan rakentuvan vain viidessä minuutissa. Toiminnon on tarkoitus tulla globaalisti saataville vuonna 2024.

Lähde: LinkedIn

X harkitsee poistavansa kaikki vuorovaikutusluvut ja painikkeet julkaisuista

Kaikki vuorovaikutusluvut ja toimintapainikkeet, lukuun ottamatta katselukertoja, saattavat poistua pian syötteen näkymästä ja ovat näkyvissä vain julkaisun yksityiskohdissa. 

Lähde: Social Media Today

Verkkosivuliikenne Facebookista ja X:stä jatkaa laskuaan

Uusi raportti osoittaa, että yritysten Facebookin sekä X:n kautta tuleva verkkosivuliikenne on jatkanut laskuaan viimeisen vuoden aikana.

Lähde: Social Media Today 

SYYSKUU 2023

ChatGPT tietää nyt asioita tammikuuhun 2022 asti

ChatGPT:n koulutusdataa on lisätty, ja palvelu tietää nyt asioista tammikuuhun 2022 asti. Aiemmin tieto on rajoittunut syyskuuhun 2021.

Lähde: Mikrobitti

Facebook sallii nyt useamman henkilökohtaisen profiilin käytön

Meta ilmoittaa, että nykyisin sama käyttäjä saa luoda useamman henkilökohtaisen profiilin Facebookissa. Pääprofiilin tulee edelleen olla käyttäjän oikealla nimellä.

Lähde: Meta

Elon Musk haluaa muuttaa X-palvelun maksulliseksi 

Elon Musk haluaa, että X alkaa veloittaa käyttäjiltään kuukausimaksuja. Miljardööri arvioi tämän olevan ainoa tapa taistella bottiarmeijoita vastaan. Mahdollisen pakollisen maksun määrää hän ei vielä kertonut. 

Lähde: TechCrunch

Tekoälybotti Bard pääsee lukemaan käyttäjänsä sähköposteja ja suunnittelemaan matkoja 

Googlen kehittämä Bard pystyy uusien ominaisuuksien myötä hakemaan tietoa muista Googlen palveluista, kuten YouTubesta, Drivesta ja Gmailista. Google vakuuttaa, ettei henkilökohtaisia tietoja tallenneta palveluun eikä se itse pääse urkkimaan tietoja. 

Lähde: Google

Tutkimus osoittaa todisteita ChatGPT:n poliittisesta puolueellisuudesta 

Tutkimuksen mukaan ChatGPT:n vastaukset antavat selkeitä näytteitä poliittisesta puolueellisuudesta. Esimerkiksi Yhdysvalloissa ChatGPT:n vastaukset kääntyvät enemmän demokraattien kuin republikaanien suuntaan. Poliittista puolueellisuutta on havaittu myös muiden maiden politiikan osalta. 

Lähde: Springer Link

Tilausmaksulla saattaa pian saada piilotettua mainokset Metan alustoilta 

Meta harkitsee tilausmaksua, jolla EU-käyttäjät voisivat välttää mainokset ja henkilökohtaisen datan käytön sekä Facebookissa että Instagramissa. Alustat itsessään pysyisivät ilmaisina, mutta halutessaan käyttäjät voisivat maksaa mainosten piilottamisesta. Muutos liittyy EU:n tavoitteeseen henkilötietojen suojaamisesta. 

Lähde: Social Media Today

Instagram testaa mahdollisuutta piilottaa omat tykkäykset 

Instagram saattaa pian tarjota käyttäjilleen mahdollisuutta rajoittaa omien tykkäysten näkyvyyttä muilta käyttäjiltä. Tykkäyksen näkyvyyden voisi rajata kaikkien käyttäjien sijaan seuraajiin tai läheisiin ystäviin, tai ne voi piilottaa kaikilta. 

Lähde: X (Twitter)

LISÄÄ MIELENKIINTOISTA LUETTAVAA TULUKSEN BLOGISSA 👇

Mietityttääkö viestintä ja markkinointi? Ota yhteyttä tai jätä tarjouspyyntö ja jatketaan matkaa yhdessä!

Mistä olet kiinnostunut?