Otatko kaiken irti muutoksen mahdollisuuksista?

Vain muutos on pysyvää, huokaisi moni suomalainen jälleen kerran vuonna 2022. Isotkin organisaatiot navigoivat ristituulien, aallokoiden ja (ikävän usein) vimmatun kiireen keskellä. Muutosmatka tuntuu raskaalta, jos viestintään ei satsata. Mutta mitä kannattaa tehdä itse ja mitä suosiolla ulkoistaa? 

Brändiuudistus, nettisivujen päivitys, uuden järjestelmän käyttöönotto… muutostilanteita on moneen lähtöön. Muutokselle tyypillistä on, että sen myötä yrityksessä nousee esille tarpeita miettiä voimakkaastikin uusiksi tekemisen kulttuuria ja toimintatapoja.  

Vaikka muutostilanteet ja muutoksen hallinta ei ole aina helppoa, muutos on myös mahdollisuus. Se pakottaa laskemaan väkisinkin ankkurin hetkeksi pohjaan ja kannustaa tarkistamaan kurssia. Miten me yrityksenä haluamme jatkossa johtaa, viestiä ja toimia? 

Vaativan, aikaa vievän muutosmatkan keskellä ulkoistamisen hyötyjä ei ehkä suorilta käsin nähdä. Ulkopuolinen viestinnän asiantuntija voi kuitenkin olla juuri tässä kohden hyvä ratkaisu, sillä tuore silmäpari katsoo asioita eri kohde- ja henkilöstöryhmien näkökulmista neutraalisti kokonaisuudet, kilpailukentät ja alan haasteet ymmärtäen.

Miten me yrityksenä haluamme jatkossa johtaa, viestiä ja toimia?

Ulkoistamalla kaikki irti matkan taitekohdista

Muutoksen keskellä törmätään usein ajatukseen, mitä kannattaa tehdä talon sisällä ja mitä ulkoistaa. Tämän kysymyksen äärellä olemme istuneet usein asiakkaidemme kanssa. Näistä tarpeista on syntynyt myös viestinnän ulkoistamisen Oma Tulus -palvelumme jo lähes 20 vuotta sitten. Vuosien varrella palvelua on kehitetty edelleen asiakkaidemme muuttuvien tarpeiden mukaan.  

Nyrkkisääntönä voi sanoa, että yrityksen sisältä on hyvä löytyä osaaminen ja kyvykkyys nähdä kehitystarpeet ja keskittyä muutoksen strategiseen suunnitteluun ja läpivientiin. Hyvä viestinnän kumppani ja alihankkijaverkosto taas tukee suunnitelmien viemisessä käytäntöön ja vastaa sisällöntuotannosta, koordinoinnista, aikatauluista, brändinmukaisesta visuaalisuudesta ja äänensävystä, kieliversioista ja julkaisusta. 

Siinä missä aikoinaan ostettiin ehkä yksittäisen viestinnän ammattilaisen osaamista, ulkoistetaan nyt jopa viestintäkokonaisuuksia. Olemme vastanneet esimerkiksi kansainvälisen pörssiyhtiön kaikkien markkinointimateriaalien hankinnasta ja globaalista brändinhallinnasta.

Toiselle yritykselle olemme räätälöineet sosiaalisen median ulkoistamisen palvelun ja kolmannelle teemme web-kehitystyötä. Kaikkia kolmea yhdistää juuri oikean kokoinen, näköinen ja sopivaksi ajaksi apukäsiksi otettu viestinnän tukitiimi, joka on tullut asiakkaalle yhtä tutuksi kuin oma väki. 

Tuluksella olemme nähneet, miten etenkin brändiuudistukset, strategiakauden vaihdokset ja isommat digiprojektit ovat hyviä hetkiä viestinnän ulkoistetulle palvelulle.

Niiden kohdalla yritys sukeltaa oman legitimiteettinsä ytimeen. Kun uutta strategiaa tai identiteettiä joutuu sanoittamaan ensin viestintäkumppanilleen, omakin ajatus kummasti kirkastuu.  

Brändin jalkauttaminen ja henkilöstön sitouttaminen muutokseen onkin pitkäjänteistä, hyviä projektinhallintataitoja – ja riittävästi käsiä ja aivoja – vaativaa työtä. Etenkin kansainvälisessä toimintaympäristössä brändi-identiteetin ja äänensävyn pysyminen johdonmukaisena kaikessa viestinnässä vaatii hyviä eväitä ja asiantuntevaa matkaseuraa.

Milloin teillä saatiin viimeksi hyvästä viestinnän kumppanista apua muutoksen läpiviemiseksi?

Oma Tulus -palvelu on joustava, tehokas ja laadukas tapa ulkoistaa yksittäinen hanke, laajempi viestintäkokonaisuus tai kokonainen tiimi. Oma Tuluksella saat kustannustehokkaasti käyttöön kaikki viestinnän erikoisalueet.

 

Liisa Oksanen

Toimitusjohtaja, viestintäasiantuntija
liisa.oksanen@tulus.fi
+358 50 579 3205