Tuntuuko sinustakin, että kädet eivät meinaa aina riittää, vaikka kuinka resursoi ja priorisoi? Ei ihme, nimittäin yli puolet (53 %) tuoreen Viestinnän ala 2021 -tutkimuksen vastaajista kertoo, että koronan myötä viestijöiden työmäärä on lisääntynyt. Samalla jopa 72 % vastaajista kokee, että viestinnän alan arvostus yhteiskunnassa on noussut. Viestintää todella siis tarvitaan, mutta kenen kannattaa tehdä ja mitä?
Globaalin epävarmuuden aikoina viestinnän ydintehtäviin kuuluvat epävarmuuden vähentäminen, suunnan näyttäminen ja toiminnan ohjaaminen kohti yhteisiä tavoitteita.
Viestinnältä vaaditaan paljon tekoja ja osaamista. Tehtävälistalle voi yllättäen ilmestyä esimerkiksi yrityskulttuuriin liittyvä sisäisen viestinnän projekti tai nettisivujen lokalisointi, jolloin tarvitaan lisää resursseja.
Haaste ei ole yksin viestinnän ammattilaisten. Myös johdon on tehtävä valintoja siitä, miten viestinnän ja markkinoinnin resurssit käytetään. Valinnoilla varmistetaan, että viestintä pystyy toteuttamaan ydintehtäväänsä: strategisten tavoitteiden edistämistä viestinnän keinoin.
Elematicin markkinointipäällikkö Nina Lehtonen (vasemmalla) tiimeineen on luottanut Liisan (keskellä) ja Petran (oikealla) kaltaisten tulusten apuun jo usean vuoden ajan. Yli sadassa maassa toimivan Elematicin Concrete Issues -sidosryhmälehti syntyy hyvällä rutiinilla ja tiiviissä yhteistyössä.
On kullanarvoista, että yritykselläsi on olemassa brändin ja työtavat tunteva ulkoinen viestinnän tukitiimi.
Ulkoistamalla viestinnän rutiinitehtäviä kumppanille luot omalle tiimillesi tilaa toteuttaa ydintehtäväänsä ja keskittyä strategian johtamiseen. Ulkoistamiseen liittyvän pohdinnan voi aloittaa tarkastelemalla oman tiimisi vahvuuksia. Visionäärinen brändiasiantuntija ei loista ad hoc -tehtävävyöryn alla. Pienempi organisaatio taas voi hyötyä strategisesta sparrailusta osaavan kumppanin kanssa.
Tavoitteena ei tule olla selviytyminen. Vaadi enemmän! Kun käsiä on riittämiin, toimintaa voidaan kehittää ja tavoitteita kirkastaa niin, että koko organisaatio hyötyy viestinnän liiketoiminnalle tarjoamasta lisäarvosta.
Kun maailmaa ravistelevat suuret murrokset, laadukas viestintä valaisee tietä eteenpäin, vähentää epävarmuutta ja pitää huolta organisaatiosi toimintakyvystä tulevaisuudessakin.
Kun käsiä on riittämiin, toimintaa voidaan kehittää ja tavoitteita kirkastaa niin, että koko organisaatio hyötyy viestinnän liiketoiminnalle tarjoamasta lisäarvosta.
Viisi syytä viestinnän ulkoistamiselle
1. Konkreettinen arjen tuki
2. Viestinnän sparrauskumppani
3. Kustannustehokasta – vähemmän ennakoimattomia kustannuseriä ja ketjureaktioita
4. Sirpaleinen työnkuva ehyeksi ja tekeminen suunnitelmalliseksi
5. Projektit ajallaan maaliin
Lisää tekijöitä tiimiisi Oma Tulus -palveluna tai projektityönä?
Oma Tulus
Osaamisvaje? Pitkään kestävä rekrytointi? Brändiuudistus? Somesekasotku? Hyviä syitä Oma Tulus -palvelun käyttöönottoon löytyy!
Oma Tulus Laaja
Kun haluat ulkoistaa jonkin viestinnän kokonaisuuden. Jotta työ sujuu, Tuluksen tekijät sujahtavat asiakkamme järjestelmiin ja ovat näkyvä osa viestinnän arkea.
Oma Tulus Rajaton
Yhteistyön ottaessa tulta alleen vain taivas on rajana. Älä kahlitse ajatuksiasi vain viestintään ja markkinointiin – lähesty meitä rohkeasti ideasi kanssa!
Ota yhteyttä ja kirkasta viestinnän tavoitteet ja tekeminen kanssamme!