5 vinkkiä vastuullisuusviestinnän aloittamiseen

”Jaa-a, jostain pitäisi aloittaa.”
”Kenes työpöydälle tämä kuului?”
”Kyllä meillä jo kaikkea tehdään mutta vielä ei olla ehditty siitä oikein viestiä.” 

Tämän tyyppisiä kommentteja kuulee organisaatioilta yhä enemmän. Moni tiedostaa kiristyvän kestävyysraportoinnin vaatimukset ja vastuullisuudesta viestimisen tärkeyden. Yhtä moni on kuitenkin tuudittautunut lykkäämisen hetkellisesti rauhoittavaan kohinaan.  

Huonoja uutisia vastuullisuudesta viestimisen torkuttajille: nyt on korkea aika herätä. 

Suomalaisten suuryritysten hallitustyössä vastuullisuuskulttuuri on monilla jo korkealla. Kuitenkaan suuri osa yrityksistä ei vielä ole laatinut olennaisuusanalyysiä, vastuullisuusohjelmaa tai vastuullisuudesta viestimisen strategiaa.

Ulostuloja arastellaan arvostelun pelossa ja johtoryhmissä kenties pelätään, ovatko vastuullisuustekomme uskottavia. Entä jos viestimme vaikuttavat pahimmillaan viherpesulta? 

Vastuullisuusviestinnän aloittaminen

Läpinäkyvästi viestijällä ei ole syytä huoleen

Huolestujille ja jännääjille lohdutuksen sana: ei ole olemassa mitään yhtä oikeaa tapaa toimia vastuullisesti. Jos yllä olevat seikat organisaatiossa mietityttävät, olette vilpittömästi liikkeellä. Yksikään yritys ei tee kaikkea, eikä kukaan voi olla vastuullisuustyön kanssa valmis. Eikä kuulukaan! 

Vaikka kestävyysraportointi tulee tulevien vuosien aikana yhä useammalle suomalaiselle yritykselle pakolliseksi, moni pk-yritys jää yhä regulaation ulkopuolelle. Tarkoittaako tämä sitä, että vastuullisuudesta ei vielä tarvitse viestiä? Ei.

On tärkeää selventää, että pelkkä regulaation noudattaminen ei vielä ole vastuullisuutta. Raportointiakaan ei tehdä vain raportoinnin vuoksi, vaan vastuullisuudesta viestimisen tarkoitus on aina vaikuttaa yrityksen prosesseihin ja edesauttaa muutosta kohti kestävämpää liiketoimintaa. Kestävän liiketoiminnan kehityksen pitäisi olla jokaisen yrityksen DNA:ssa ja vastuullisuuden näkyä strategiassa liikevaihdon ja henkilöstön koosta huolimatta. 

Kysymys on siis läpinäkyvyydestä, eli viestinnästä. Mutta miten vastuullisuudesta viestimisessä voi lähteä liikkeelle?

5 vinkkiä lähtölaukaukseen: 

1. Aloita ajoissa – ylipäätään aloita!
2. Osallista henkilöstö ja sidosryhmät

– keskustelemalla löytyy sopivimmat keinot lähestyä asiaa ja ymmärrys henkilöstön ja asiakkaiden vastuullisuuteen liittyvistä odotuksista kirkastuu.

3. Lähde liikkeelle olennaisuusanalyysistä

Mitkä vastuullisuuden painopisteet ovat teidän liiketoiminnallenne lyhyellä ja pitkällä aikavälillä olennaisimpia?  

 

4. Älä tingi datan keruusta ja laadusta

Luotettavaa dataa on kerrytettävä, jotta vastuullisuudesta voidaan kertoa läpinäkyvästi.  

5. Kaikkea ei tarvitse tehdä heti

Vastuullisuus on maraton, jota tehdään pitkään ja palastellen.  

Jos omat resurssit eivät riitä, vastuullisuusviestinnän asiantuntija auttaa pääsemään vauhtiin olennaisuusanalyysin, vastuullisuusohjelman ja raportoinnin laatimisessa.

Ota yhteyttä, ja kartoitetaan teille sopivin reitti kestävästä liiketoiminnasta kertomiseen.

Johanna Lassy-Mäntyvaara

 

Petra Niemi

Projektipäällikkö, viestintäasiantuntija
petra.niemi@tulus.fi
+358 44 751 3101

Mietityttääkö viestintä ja markkinointi? Ota yhteyttä tai jätä tarjouspyyntö ja jatketaan matkaa yhdessä!

Mistä olet kiinnostunut?