Tekoälyllä on vastaukset, mutta kenellä on kysymykset?

Tekoälyä hyödynnetään jo rutiininomaisesti viestinnän ja markkinoinnin arjessa. Niin myös Tuluksessa.  Generatiivinen tekoäly auttaa meitä muun muassa viestinnän suunnittelussa, sisällöntuotannon eri vaiheissa, laadun ylläpidossa, kieliversioinneissa ja aineiston versioimisessa eri kanaviin.

Tuluksella on testattu ilmaisia tekoälysovelluksia kuten ChatGPT, Copilot, Gemini ja Bing Chat AI ja maksullisia lisenssejä kuten ChatGPT, yrityslisenssi ChatGPT Team, Copilot 365, DeepL, Midjourney, DALL-E 2 ja Stable Diffusion. Käytössä ovat myös Adoben ohjelmissa mukana olevat tekoälyt (Firefly, Photoshop, Illustrator, Premiere).

Näin hyödynnämme tekoälyä viestinnän ja markkinoinnin arjessa:

Tausta-aineistojen analysointi tekoälyn avulla

Julkisesti jaossa olevan aineiston voi ladata järjestelmän pureksittavaksi. Tekoäly auttaa suurien kokonaisuuksien tiedon jäsentelyssä. Sen avulla on hyvä tarkistaa, onko ottanut kaikki oleelliset teemat huomioon. Vaikka tekoäly tuottaa hyödyllistä dataa, strategiset päätökset ja priorisointi vaativat ihmisten asiantuntemusta ja kykyä ymmärtää liiketoiminnan kokonaiskuvaa.

Tekoäly haastatteluiden valmistelussa ja käsittelyssä

Tekoäly voi laatia haastattelukysymyksiä esimerkiksi juttubriiffin perusteella. Haastattelu tehdään usein Teamsissa, jonka tallenteesta saa litteroinnin: tekoälyä voi pyytää tekemään litteroinnin perusteella yhteenvedon keskustelusta ja sen pääkohdista.

Työpajojen valmistelu tekoälyn avulla

Tekoäly on mainio työpari työpajan agendan suunnittelun. Ihmiset koostavat kokonaisuuden tekoälyn antamien ideoiden vauhdittamana, tarjoavat henkilökohtaista sparrausta ja varmistavat osaamisellaan, että työskentelyssä päästään tavoitteisiin.

 

Tekoäly tekstin editoinnissa ja oikoluvussa

Tekoälyä voi käyttää apuna tekstin muokkaamisessa: tiivistämisessä, selkeyttämisessä, avainviestien korostamisessa, oikoluvussa, tyylin hiomisessa sekä käännösten ja kieliversioiden yhteneväisyyden tarkistamisessa. Tämä vaihe sisällöntuotannossa on ihmisen ja tekoälyn tiivistä yhteistyötä.

Tekoäly tekstin luonnostelussa

Tekoälyä voi pyytää kirjoittamaan tekstin luonnoksen joko pelkän toimintakehotteen tai haastattelun muistiinpanojen, litteroinnin tai muun materiaalin pohjalta. Luonnoksen laatu riippuu tekoälylle annettavasta toimintakehotteesta: mitä paremman kehotteen ihminen muotoilee, sen parempi lopputulos.

Äänensävyltään räätälöity kirjoitusapuri

OpenAI toi mahdollisuuden luoda omia GPT-malleja ChatGPT:llä lokakuussa 2023. Kirjoitusapureitaan voi kouluttaa käyttämään brändin äänensävyn mukaista kieltä, sanastoa ja tyyliä, optimoimaan sisällöt automaattisesti hakukoneita varten ja tuottamaan eri somealustoille sopivia sisältöjä.

Tekoäly on siis monessa mukana, eikä tässä artikkelissa päästy edes graafisiin töihin.

Mutta mitä jää, ainakin toistaiseksi, ihmisälylle?

Strateginen päätöksenteko

Vastuu päätöksistä ja viestinnästä sekä kriisitilanteiden hoitamisesta on aina ihmisellä.

Luovuus ja tarinankerronta

Tekoälyltä puuttuu ihmisten luovuus, kyky kertoa uusia tarinoita, ja tunnepohjainen ymmärrys.

Asiantuntijuus

Ihmiset tuntevat omat tuotteet ja asiakkaat tekoälyä paremmin.

Brändin ääni ja persoonallisuus

Ihminen varmistaa, että sisältö vastaa brändin arvoja ja ääntä eikä tunnu geneeriseltä tai konemaiselta.

Kriittinen arviointi

Ihmiset voivat arvioida ja muokata tekoälyn tuottamaa sisältöä varmistaen, että se on laadukasta ja tarkoituksenmukaista.

}

Projektinhallinta

Projektinhallinta, kommenttikierrokset, versionhallinta ja tehtävien priorisointi ovat toistaiseksi ihmisten heiniä.

Ota Tulus tueksesi älykkään viestinnän suunnitteluun ja toteuttamiseen!

Mietityttääkö viestintä ja markkinointi? Ota yhteyttä tai jätä tarjouspyyntö ja jatketaan matkaa yhdessä!

Mistä olet kiinnostunut?