Hyviä uutisia ei tarvitse jättää kertomatta – viisi huomiota kriisiajan viestintään

Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa järkyttää parhaillaan meitä kaikkia. Vahva halu auttaa sodasta kärsiviä sekoittuu kasvavaan huoleen tulevaisuudesta.

Viestijöiden näkökulmasta tilanne tarkoittaa korona-aikana alkaneen kriisitilaviestinnän jatkumista. Uutisia hallitsee tällä hetkellä yksi aihe, ja huolenaiheita ja kysymysmerkkejä on paljon ilmassa.

Viestijöiden arjessa poikkeuksellinen tilanne on näkynyt muun muassa pakotteisiin ja toimintojen alasajoon liittyvänä viestintänä sekä kasvavana sisäisen viestinnän tarpeena. Lisäksi moni pohtii, missä määrin yritys voi jatkaa normaalia uutisointia tilanteen keskellä.

Kokosimme viisi huomiota viestinnän ammattilaisten arkeen uuden kriisin keskellä.

 

 

 

 1. Älä lopeta yritysviestintää

Viestintä sodan aikana

Vaikka median ykkösagenda on tällä hetkellä ymmärrettävästi Ukrainan tilanne, ja esimerkiksi yrityksen mediaulostulojen siirtämistä on hyvin mielekästä harkita, yritysviestinnän keskeytykseen ei ole syytä.

Näin linjasivat myös ulkoministeriön viestintäjohtaja Mikko Koivumaa ja valtioneuvoston kanslian viestintäpäällikkö Päivi Tampere, jotka olivat puhujina ProComin webinaarissa Sota, mielipidevaikuttaminen ja kriisissä auttaminen. Hyvän, proaktiivisen viestinnän jatkaminen on heidän mielestään hyväksyttävää ja myös kannustettavaa tilanteessa, jossa pelkkään sotauutisointiin keskittyminen ja muista asioista vaikeneminen palvelevat vain sotapropagandaa.

Tampere muistutti, että Suomea seurataan tällä hetkellä tarkkaan kansainvälisessä mediassa ja on tärkeää, että myös siellä Suomea pidetään esillä monipuolisesti. Niin valtiovallan, järjestöjen kuin yritystenkin on tärkeä jatkaa yhdessä Suomi-tarinan kertomista.  Meistä tiedetään paljon, ja hyvin suunnitellulla ja ennakoidulla viestinnällä tietoa saadaan vahvistettua. Proaktiivinen viestintä auttaa myös tilanteissa, jossa joudumme kumoamaan meistä levitettäviä huhuja tai väärää tietoa.

Muiden aiheiden näkyvyys liittyy myös resilienssiin, joka tarkoittaa ihmisten mukautumiskyvykkyyttä muutostilanteissa. Kuten viestintä yleisesti, myös yritysviestintä valaa osaltaan uskoa tulevaan kertomalla, että maailmassa tapahtuu edelleen muitakin asioita.

Viestinnän ammattilaisilla on vastuu, ja riittävä ammattitaito, toimia totuuden puolella.

 2. Tuo esille, että olet huomioinut tilanteen

Tuo esille, että yritys on noteerannut tilanteen ja kertoo siis viestinsä tietoisesti.

”Valitettavasta maailmantilanteesta huolimatta hyvän rakentaminen jatkuu” voi olla hyvinkin sopiva aloitus esimerkiksi uutiselle, jossa rakennusyhtiö kertoo hyvästä tuloksestaan.

Vallitseva tilanne herättää erittäin paljon tunteita, ja mahdollisuus tahallisiin tai tahattomiin väärintulkintoihin on koko ajan ilmassa. Varaudu siihen, että viestisi voidaan kääntää 360 astetta. Mieti proaktiivisesti, miten viestiin voidaan reagoida ja miten itse tarvittaessa reagoit.

    3. Käytä kieltä huolellisesti

    Viestinnän ammattilaisilla on vastuu, ja riittävä ammattitaito, toimia totuuden puolella tilanteessa, jossa liikkeellä on paljon yleistä mielipidettä ohjaamaan pyrkivää disinformaatiota.

    Puolusta totuutta

    Puhu suoraan ja oikeilla termeillä. Älä pelaa Venäjän pussiin käyttämällä esimerkiksi sanaa erikoisoperaatio, kun kyseessä on hyökkäyssota.

    Ole empaattinen

    Kiinnitä huomioita sanavalintoihin myös esimerkiksi markkinointiteksteissä. Hintapommit ja myyntitykitykset on syytä jättää toiseen aikaan. Huolellinen kielenkäyttö on empatiaa tilanteesta kärsiviä kohtaan.

     4. Luo työyhteisöön turvaa ja ilon hetkiä

    Työyhteisö ja sen rutiinit voivat olla merkittävä hyvinvoinnin turvasatama kriisin keskellä. Viestijöiden yksi tärkeä tehtävä on työyhteisön hyvinvoinnin edistäminen.

    Huolta herättävän tilanteen sanoittaminen ja huolien yhdessä jakaminen auttaa löytämään reittejä ulos ahdistavista ajatuskierteistä.

    Jokainen työyhteisön jäsen saa nyt erityisen paljon hyötyä iloisesta yhdessä tekemisestä, joka vie ajatukset hetkeksi pois aiheesta.

      5. Pidä huolta työkavereista, ja itsestäsi

      Kysy työkavereiltasi, kuinka he voivat ja miten suhtautuvat tilanteeseen. Anna ihmisille tilaa sekä puhua aiheesta että olla aiheesta hiljaa.

      Pysähdy kiireen keskellä myös tarkastelemaan omaa vointiasi. Pohdi yhdessä muiden kanssa mitä voisitte yhdessä tehdä asioiden parantamiseksi tai itsenne piristämiseksi.

      Tehdään yhdessä töitä totuuden ja hyvän huomisen puolesta!

      Johanna Lassy-Mäntyvaara

       

      JOHANNA LASSY-MÄNTYVAARA

      Johtava viestintäasiantuntija
      johanna.lassy@tulus.fi
      +358 40 584 9569

      Johanna Lassy-Mäntyvaara

       

      Saara Töyssy

      Kehityspäällikkö, viestintäasiantuntija
      saara.toyssy@tulus.fi 
      +358 44 751 3104