Kesän kuumimmat vinkit toimivaan hakukoneoptimointiin – Tuluksen SEO-sanasto viestijälle

Kesä on loistavaa aikaa viestinnän kirkastamiselle. Vaikka toimistot hiljenevät kesäkaudella, verkko ei hiljene koskaan. Hakukoneet ovat kovassa käytössä, kun lomalaisilla on aikaa googlailla ja lukea kiinnostavia artikkeleita. Kun kilpailevia julkaisuja on vähemmän, on helpompaa tulla löydetyksi verkossa – erityisesti hyvän hakukoneoptimoinnin avulla. 

Hakukoneoptimointi (SEO) voi tuntua monimutkaiselta, mutta se on olennainen apu näkyvyyden saavuttamisessa, ja siksi se kannattaa valjastaa tehokkaasti käyttöön. 

Viestinnän ammattilaiselle SEO tarkoittaa usein harkittuja sanavalintoja ja sisältörakenteita verkkosivuilla. Tekstiin luontevasti sujahtavien hakusanojen avulla voit esittää asiasi niin, että juuri oikeat henkilöt löytävät viestisi ja kiinnostuvat palveluistasi. SEO ei ole pelkkää teknistä optimointia, vaan oikein käytettynä se on merkittävä osa tavoitteellista viestintää. 

Listasimme viestinnän SEO-termejä, eli hakusanoja, joita ihmiset oikeasti etsivät, ja joiden avulla he saattavat löytää sisältösi ja palveluidesi luokse. 

Haamukirjoitus 

Haet, kun tarvitset jonkun kirjoittamaan puolestasi. 

Haamukirjoitus voi olla esimerkiksi blogi, artikkeli tai puhe, jonka ammattilainen kirjoittaa toisen henkilön nimissä. 

Vieraskynä 

Haet, kun haluat kirjoittaa tekstin jollekin toiselle julkaisualustalle. 

Vieraskynä on asiantuntijateksti, joka julkaistaan muun kuin yrityksesi oman blogi- tai artikkelialustan kautta. Viestintätoimiston ammattilaiset voivat auttaa oikean alustan löytämisessä, tekstin suunnittelussa ja kohdentamisessa oikealle yleisölle. 

White paper 

Haet, kun tarvitset asiantuntevan ja uskottavan asiakirjan B2B-yleisölle jaettavaksi. 

White paper on hyvin jäsennelty ja perusteellinen raportti tai asiakirja, jonka tarkoituksena on lisätä luottamusta myytävää tuotetta tai palvelua kohtaan. 

Strateginen sisällöntuotanto 

Haet, kun tarvitset suunnitelmallista viestintää pelkän blogitekstin sijaan 

Strateginen sisällöntuotanto tukee yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Viestintätoimisto on korvaamaton kumppani, kun viestintää halutaan toteuttaa strategisella tasolla. 

Sidosryhmäviestintä 

Haet, kun haluat tietää, mitä voit viestiä muille kumppaneille kuin asiakkaille. 

Sidosryhmäviestintä on viestintää esimerkiksi henkilöstölle, medialle, päättäjille ja yrityskumppaneille. 

Kuvituskuva, jossa ihmiset käyttävät älypuhelimia junalaiturilla.

Monikanavaviestintä 

Haet, kun pohdit, miten voisit viestiä samasta asiasta järkevästi monessa eri kanavassa. 

Monikanavaviestintä tarkoittaa yhtenäistä viestintää verkkosivuilla, uutiskirjeissä, sosiaalisessa mediassa ja sisäisissä kanavissa. 

Viestinnän vuosikello 

Haet, kun mietit, miten aikatauluttaisit viestintäsi järkevästi. 

Vuosikellon avulla voit suunnitella viestinnän rytmiä koko vuoden ajalle. Vuosikello on loistava apuri, kun suunnittelet hakukoneystävällistä sisältöä. 

Asiantuntija-artikkeli 

Haet, kun haluat tietää, miten puhua uskottavasti omasta osaamisalueestasi. 

Asiantuntija-artikkeli on usein informatiivinen organisaation asiantuntijan kirjoittama teksti. Asiantuntija-artikkeli on loistava paikka SEO-sanojen käytölle. 

Vastuullisuusviestintä 

Haet, kun tavoitteesi on viestiä vastuullisesti ja uskottavasti. 

Vastuullisuusviestintä kertoo läpinäkyvyydestä, datasta ja teoista. Hyvin käytetty SEO-sanasto vastuullisuudesta kertovassa artikkelissa auttaa ohjaamaan oikeat lukijat tekstin pariin. 

Viestinnän ammattilaiset selvittävät tärkeimmät hakusanat ja suunnittelevat sisällöt siten, että ne palvelevat kohderyhmää mahdollisimman tehokkaasti. Kun viestit ovat kunnossa, potentiaaliset asiakkaat löytävät sujuvasti oikeiden palveluiden äärelle. 

Kun kaipaat hakukoneoptimoitua sisältöä, tai haluat tietää, miten hyvin sisältösi toimivat tällä hetkellä, Tulukset ovat apunasi. 

Lisää viestintävinkkejä Tuluksen blogissa!

Yksityisyyden suojasta

Sivusto käyttää evästeitä parantamaan sivuston käytettävyyttä. Evästeet tallennetaan omalle selaimellesi, ja evästeiden analytiikkaa hyödyntämällä pystymme esimerkiksi päättelemään, mikä sisältö on vierailijoille mielenkiintoisinta ja hyödyllisintä.