Mistä on kyse?
Tampereen Aikuiskoulutus TAKK halusi näkyvyyttä koneistuksen alalle, joka tarvitsee runsaasti uusia ammattilaisia tulevien vuosien aikana. Alan vetovoimaa heikentävät vanhentuneet mielikuvat pölyisestä, meluisasta, fyysisyyteen painottuvasta työstä.
Toteutusajankohta
Juttua mediaan
Mitä teimme
Yhdessä laaditussa viestintäsuunnitelmassa linjasimme pääviestit, kohderyhmät, kanavat ja viestinnän ajoituksen koneistuksen alan profiilin nostamiseksi.
Pääviesteiksi kirkastuivat:
-
- Konetekniikan työt ovat vaativia huippuduuneja, joissa vaaditaan korkean tason osaamista.
- Alalla on runsaasti töitä tarjolla kovan luokan ammattilaisille. Työt eivät kadonneet maailmalle, eikä robotti vienyt niitä. Osaajat työllistyvät hyvin.
- Koneistajan nykyaikainen työympäristö on moderni, digitaalinen ja pölytön.
- Alalla on paljon mahdollisuuksia kouluttautumiseen ja urakehitykseen.
- Viestintäsuunnitelman pohjalta toteutimme sisältöjä, mediaviestintää ja toimittajien kontaktointia sekä markkinointimateriaalia.
Mitä saimme aikaiseksi
- Koneistajan tarina: nettijuttu ja video
- Juttuja Aamulehdessä ja Tamperelaisessa
- Aamulehti Mielipiteet 6.6.2019: Tampereen metallialan kouluttajat: Metalliala takaa varman työpaikan, jossa pääsee ohjelmoimaan ja kehittämään itseään – Käsitykset meluisasta ja pölyisestä työstä joutavat romukoppaan
- Tamperelainen 25.11.2019: ”Kaikki jotka valmistuvat, myös työllistyvät” – Tämä ala vetää Pirkanmaalla edelleen työntekijöitä
- Aamulehti 29.11.2019: Rujot Pirkanmaan työllisyysluvut eivät kerro koko totuutta – ”Pirkanmaan talous on erittäin hyvällä hapella vieläkin”
- Tamperelainen 20.2.2020: ”Millilleen ei riitä missään nimessä” – Juuso Pohtinen löysi koneistuksesta monipuolisen ja innostavan ammatin, jossa tarkkuus on valttia
- Postikortti ja somesisältöjä pirkanmaalaisille opinto-ohjaajille, jotka tunnistimme viestinnän keskeiseksi kohderyhmäksi. Materiaali jaettiin TAKKin järjestämässä tilaisuudessa, johon opinto-ohjaajat kutsuttiin.
Tässä onnistuimme!
- Ydinviestien kirkastaminen ja kohderyhmien tunnistaminen sekä niiden pohjalta syntynyt konkreettinen viestintäsuunnitelma on vienyt hanketta tavoitteellisesti eteenpäin.
- Kohderyhmille räätälöidyt viestit sekä niiden oikea ajoittaminen ovat olleet ohjenuoriamme: esimerkiksi jatko-opintoja pohtivia tamperelaisperheitä puhuttelimme koulujen päättäjäisviikolla julkaistulla mielipidekirjoituksella.
”Yhteistyö Tuluksen kanssa on sujunut joustavasti suunnittelusta toteutukseen. Tavoitteet on asetettu yhdessä ja niitä kohti on edetty vahvalla asiantuntemuksella.”
Näkyvyyttä sinunkin asiallesi? Tulukset tukenasi!
JANNE SUOKAS
Liiketoimintajohtaja, viestintäasiantuntija
janne.suokas@tulus.fi
+358 44 751 0211
PETRA NIEMI
Projektipäällikkö, viestintäasiantuntija
petra.niemi@tulus.fi
+358 44 751 3101
LIISA OKSANEN
Toimitusjohtaja, viestintäasiantuntija
liisa.oksanen@tulus.fi
+358 50 579 3205