Pitkäaikainen asiakkaamme halusi vaihtaa ulkoisten verkkosivujensa sisällönhallintajärjestelmän Optimizelyyn (Episerver). Kyseessä on suuri kansainvälinen konserni, jolla on käytössään kymmeniä verkkosivustoja eri liiketoimintojen käyttöön. Uuden järjestelmän käyttöönotto vaati siis paljon työtä.
Mitä teimme
Optimizely-järjestelmän käyttöönotto oli monivaiheinen projekti, joka kesti kokonaisuudessaan yli kaksi vuotta. Työkielenä oli pääsääntöisesti englanti.
Projektin aikana:
- avustimme asiakasta pilotin toteuttamisessa ja sen jälkeen Optimizelyn käyttöönotossa kaikilla osastoilla
- olimme mukana suunnittelemassa, millaisia ominaisuuksia uudella alustalla tarvitaan
- avustimme verkkosivujen rakentamisessa
- järjestimme joka toinen viikko asiakkaan työntekijöille online-infon, jossa kerroimme uusimmista muutoksista
- pidimme koulutuksia, workshoppeja sekä best practices -sessioita
- laadimme ohjeita alustan käyttöön sekä loimme sivuston, josta kaikki ohjeet löytyvät selkeästi eriteltyinä
- neuvoimme asiakkaan työntekijöitä uuden alustan herättämissä kysymyksissä niin keskusteluryhmissä kuin henkilökohtaisestikin
- koulutimme myös kesätyöntekijöitä ja muita uusia työntekijöitä tarpeen mukaan.
Mitä saimme aikaiseksi
Hyvä suunnittelu takasi sen, että Optimizelyn käyttöönotto sujui jouhevasti. Koulutusten ja muun tuen avulla Episerver on otettu sujuvasti käyttöön kaikilla asiakkaan eri osastoilla.
Jalkauttaminen ei ole pelkästään uuden asian käyttöönottoa vaan myös käytön ylläpitoa ja tukea. Vaikka projekti on ohi, jatkamme edelleen Optimizely-tuen tarjoamista sekä koulutamme tarpeen mukaan myös uusia työntekijöitä Optimizelyn käyttöön.
Tässä onnistuimme
Sisällöntuotantoa tekevänä viestintätoimistona ymmärsimme, millaisia tarpeita Optimizelyä käyttävillä työntekijöillä on. Kykenimme suunnittelussa ja koulutuksissa ottamaan huomioon käyttäjien näkökulman.
Digissä tekemistä? Tulukset tueksi!