Tunnetko someseuraajasi – vai huikkailetko vain jollekulle silloin tällöin?

Yrityksen sometileistä ja seuraajista on pidettävä huolta siinä kuin ystävyyssuhteistakin. Organisaatio tai asiantuntija voi puhutella eri kohderyhmiä hieman eri tyylillä eri kanavissa ilman, että viestin ydin muuttuu. Olethan itsekin sama ihminen, vaikka ehkä puhut murteella lapsuudenystäväsi kanssa ja hyvän työkaverisi kanssa aivan toisella tavalla. Tyylistä riippumatta vuorovaikutus voi olla aitoa ja palkitsevaa.

Uusia seuraajiakin löydät paremmin, kun juttelet tietylle ihmiselle sen sijaan että huikkailet jolle kulle jotain vain silloin, kun sinulla on asiaa. Vinkkaamme, miten voit hahmottaa seuraajasi, löytää oikean tone of voicen ja pitää yhteyksiä yllä.

Työyhteisöviestintä

Ihmiset hakevat sosiaalisesta mediasta viihdettä, tietoa ja yhteisöllisyyden tunnetta. Tarjotaksesi seuraajillesi jotain näistä, sinun pitää tietää kenelle viestit ja miten saat ihmiset kiinnostumaan juuri sinun sisällöistäsi.

 

Lähde kartoittamaan someyleisöäsi konkreettisten mielikuvien kautta, vaikka näin:

Millä toimialalla seuraajani työskentelee?
Millaisessa firmassa hän työskentelee?
Mikä hänen asemansa on?
Millainen koulutus hänellä on?
Millainen hänen työpäivänsä on?

Kun sinulla on mielikuva seuraajastasi, pohdi, palveleeko sisältösi häntä. Sisällön tulisi nimittäin palvella seuraajaa, eikä yritystäsi. Mitä hän hakee? Miten ja milloin hän käyttää aikaansa sosiaalisessa mediassa?

Jos tiedät, että kohderyhmällä on hoppua keskiviikkona iltapäivisin, suuntaa viestittelysi parempaan hetkeen, vaikka sinulle itsellesi aika olisi mitä loistavin. Ethän yritä tavoittaa iltaunista kaverisiakaan turhaan iltamyöhällä, jos tiedät, että hän nukkuu.

Jos olet useassa kanavassa, mieti seuraajiasi ja viestisi kohdentamista jokaisen kanavan osalta. Voit myös laajentaa seuraajakuntaasi asettamalla samoja kysymyksiä uudelleen.

Tone of voice kuntoon

Tone of voice eli äänensävy liittyy vahvasti myös sosiaalisen median kanaviin. Ei ole aivan sama, miten ja millä tyylillä viestit. Pohdi jokaisen käytössäsi olevan kanavan kohdalla, mikä on sen pääasiallinen tarkoitus. Haluatko viestiä ajankohtaisista asioista, rekrytoida työntekijöitä vai käynnistää keskustelua? Päätä sen jälkeen millaista yleisöä tavoittelet missäkin kanavassa.

Mieti myös millaisen mielikuvan haluat jättää ihmisille eri kanavissa. Millainen on sivusi kuvamaailma, mitä adjektiivejä yhdistäisit kanaviisi? Onko tyylisi rento, asiallinen vai jotain siltä väliltä? Käytätkö emojeita?

Sama sisältö voi näyttää ja tuntua hyvinkin erilaiselta.

Auta kehittämään verkkosivujamme! Vastaa kyselyyn ja kerro mielipiteesi nettisivuistamme. Arvomme palkinnon vastanneiden kesken.
Nyt vähän jeesiä! Kurkkaappa nettisaittiamme ja kerro, mitä muuttaisit?! 🤔 Vain kyselyyn vastanneet osallistuvat arvontaan! 🎁

Kun tyyli on valittu, pysy siinä. Älä yhtäkkiä vaihda teitittelystä sinutteluun tai ala taivuttamaan yrityksesi nimeä aikaisemmasta poikkeavalla tavalla. Vahvistat samalla brändiäsi, kun pidät tyylin yhdenmukaisena niin sisällöllisesti kuin visuaalisestikin.

Tavallisimmat somen vuorovaikutuskeinot:

  • Osallistu ja reagoi keskusteluihin
  • pyydä mielipiteitä tai reaktioita
  • käytä äänestys-, kommentti- tai kyselytyökaluja
  • mainitse tai tägää mukaan yhteistyökumppaneita ja muita sidosryhmiä
  • jaa ohjeita ja vinkkilistoja.

Muista aktiivinen vuorovaikutus

Vain harva ystävyyssuhde säilyy, jos yhteydenpito katkeaa pitkäksi aikaa tai se on yksipuolista. Sama pätee sosiaaliseen mediaan. Vuorovaikutus on sosiaalisen median ydintä ja sitä kannattaa hyödyntää. Aktiivinen vuoropuhelu seuraajien kanssa luo mahdollisuuksia muun muassa henkilökohtaisen asiakaspalvelukokemuksen luomiseen, mielikuvien rakentamiseen, asiakaspalautteen ja suositusten keräämiseen ja seuraajien sitouttamiseen.

Testaamalla löydät sinulle ja kanavillesi sopivimmat. Parhaisiin tuloksiin pääset pitkäjänteisellä työllä. Ole rohkea ja kokeile! Jos kuitenkin koet tarvitsevasi hieman jotain kättä pidempää, ota yhteyttä meihin ja viedään sometekemisenne yhdessä uudelle tasolle.

Tulus tarjoaa sisältöjen suunnittelun, koordinoinnin, seurannan ja paljon muuta – kaikki yhden luukun taktiikalla. Tarvittaessa koulutamme ja sparraamme, aina yrityksesi tarpeiden mukaan.

 

Siru Salminen

Sosiaalisen median asiantuntija
siru.salminen@tulus.fi
+358 50 579 3206