3 askelta toimivaan toimintakehotukseen

Mikä on CTA?

Call to action eli CTA voidaan kääntää suomeksi tarkoittamaan toimintakehotusta. Toimintakehotuksen pitäisi löytyä lähes jokaisesta tuottamastasi sisällöstä.

Toimintakehotuksella on tärkeä tehtävä. Se kertoo lukijalle yksinkertaisesti sen, mitä haluat hänen tekevän seuraavaksi. Mieti, mikä on sisältösi lopullinen tavoite. Haluttu toiminta voi olla esimerkiksi yhteystietolomakkeen täyttäminen tai siirtyminen ostoksille verkkokauppaan.

Toimintakehotus kannattaa liittää jo varsinaiseen tekstiin. Kehotuksessa on tärkeää perustella lukijalle, miksi hänen pitäisi tehdä haluamasi toiminto, ja myös motivoida hänet tekemään niin. Toimiva ja hyvin perusteltu CTA varmistaa, ettei silmäpari sivuillasi mene hukkaan.

Toimivat toimintakehotukset

Miten rakentaa hyvä CTA?

Ajattele lukijan matkaa sisältöjesi syövereissä eräänlaisena polkuna. Sinun tehtäväsi on varmistaa, että polku on avoin ja kunnossapito pelaa. Polun viihtyisyys on plussaa, kun lukija pohtii reitin kulkemista tulevaisuudessa uudestaan.

Toimintakehotus on polun varrelle asettamasi tienviitta. Mitä parempi, näkyvämpi ja houkuttelevampi reittiehdotuksesi on, sitä todennäköisemmin lukija sen myös valitsee. Tuluksen vinkeillä pääset alkuun parempien tienviittojen luonnissa kaikkeen sisältöösi.

Lukijasi aika ja yhteystiedot ovat arvokasta valuuttaa. Ihmiset ovat valikoivia siitä, mihin tietonsa täyttävät ja mitä linkkejä klikkaavat. Sisältömaistiaiset ilman sitoumuksia ja konkreettisten hyötyjen mainitseminen auttavat lukijaa arvioimaan sisältöjäsi ja motivoivat tarttumaan toimintakehotukseen.

1. Laadi selkeä tavoite

Työstät sitten blogia, uutiskirjettä, mainoskampanjaa tai somepostausta, mieti valmiiksi sisältösi tarkoitus ja tavoite.

Varmista, miksi juuri tämä sisältö tuotetaan. Mitä sivua, palvelua, tapahtumaa tai yrityksesi aineetonta pääomaa sisältösi pyrkii boostaamaan? Vai kaipaatko lisää liidejä asiakashankinnan tueksi?

Mieti, millä tavalla tavoitteesi saavutetaan. Kannattaako lukija ohjata tutustumaan muihin sisältöihisi vai houkutella täyttämään yhteystietonsa verkkolomakkeeseen? Tavoitteiden ja keinojen kirkastaminen helpottaa niiden ujuttamista sisältöön ja lukijan ohjaamista haluttuun suuntaan.

Muista, että jos et itsekään ole varma mihin suuntaan lukijan tulisi polullaan jatkaa, ei se varmasti ole selvää hänellekään.

2. Muista lukijan näkökulma

Millaista sisältöä tuotatkin tai millaisia toimintakehotuksia sisältöösi liitätkin, tarkastele lopputulosta lukijan silmin.

Varmista, että lukijan polku tavoitteeseesi on miellyttävä ja mutkaton. Suoraviivaista: poista turhia välivaiheita, kuten siirtymiä toisille sivuille, ja minimoi mahdollisuudet reitiltä eksymiseen.

Mieti, voiko lukija kokea toimintakehotuksesi ja lähestymistavan turhan suorana ja aggressiivisena. Parhaat call to actionit luovat lukijalle halun klikata tai täyttää lomake, eivät käske tai pakota. Visuaaliset tekijät lisäävät houkuttelevuutta, ja tekstin sävyä ja sanamuotoja viilaamalla poistetaan turha päällekäyvyys.

Muista, että lukijasi aika ja yhteystiedot ovat arvokasta valuuttaa. Ihmiset ovat valikoivia siinä, mihin tietonsa täyttävät ja mitä linkkejä klikkaavat. Sisältömaistiaiset ilman sitoumuksia ja konkreettisten hyötyjen mainitseminen auttavat lukijaa arvioimaan sisältöjäsi ja motivoivat tarttumaan toimintakehotukseen.

3. Varmista ehjä polku

Kun lukijan huomio on saavutettu ja kiinnostus herätetty, älä anna huolimattomuuden ja teknisten yksityiskohtien keskeyttää matkantekoa tavoitteita kohti.

Varmista, että CTA on näkyvillä ja herättää huomiota. Fyysisen linkin tai lomakkeen sijoittelu sivustolla tai somepostauksessa kannattaa miettiä tarkoin, jotta se kiinnittää lukijan huomion, mutta ei häiritse lukijaasi liiaksi.

Mieti valmiiksi myös matkan seuraava askel. Onhan laskeutumissivu kunnossa, jotta lukija tietää uudelle sivulle siirtyessään, mihin seuraavaksi tulee jatkaa? Lukijan kiinnostus lopahtaa helposti, jos kohdesivu ei vastaakaan odotuksia tai täytä lukijan tarpeita.

Muista testata linkkien ja lomakkeiden toimivuus. Mikään ei ole lukijallesi turhauttavampaa kuin umpikuja. Jos tarjoamasi reitti ei johda mihinkään, lukija kääntyy helposti kannoillaan ja palaa lähtöpisteeseen.

Jeesiä tienviitoitukseen? Tutustu Tuluksen sisällöntuotannon ja digitaalisen markkinoinnin palveluihin niin laitetaan toimintakehotukset kuntoon!

 

Janne Suokas

Projektipäällikkö, viestintäasiantuntija
janne.suokas@tulus.fi
+358 44 751 0211