Kuva kiinnittää katsojan huomion, ja liikkuva kuva tekee sen erityisen tehokkaasti. Somessa kuvien ja videoiden avulla voidaan luoda mielikuvia, erottua kilpailijoista ja vahvistaa brändejä. Jotkut asiat on myös helpompi kertoa kuva- tai videomuodossa kuin tekstinä.
Minkälaisia kuvia ja videoita someen kannattaa laittaa? Tee taustatyötä ja selvitä, millaiset kuva- ja videosisällöt ovat toimineet omissa kanavissasi tai kilpailijoiden kanavissa. Voit vertailla esimerkiksi tykkäyksiä, jakoja ja videoiden katseluiden kestoa. Jos sinulla ei vielä ole aiempia kuva- ja videosisältöjä, voit kokeilla rohkeasti erilaisia sisältömuotoja ja aloittaa itsellesi helpoimmasta tavasta.
Entä mistä löydät kuvia ja videoita someen? Jos blogiinne tai verkkosivuillenne on kuvattu runsaasti kuvia, hyödynnä niitä kaikissa mahdollisissa kanavissa. Pienellä käsittelyllä, kuten kuvakokojen muokkauksella, saat helposti hyvää materiaalia somekanaviisi. Voitte myös järjestää toimitiloissanne kuvauspäiviä, jolloin napataan talteen paljon materiaalia – lavastettua ja lavastamatonta. Lyö päivä lukkoon ja infoa työntekijöitä etukäteen. Oma kuva on aina parempi kuin kuvapankkikuva!
Omien kuvien ottaminen ei aina ole mahdollista esimerkiksi aikataulusyistä. Myös koronarajoitukset saattavat olla esteenä kuvauksille. Kuvapankkienkin mahdollisuudet on siksi hyvä tuntea. Hyviä ilmaisia kuvapankkeja ovat esimerkiksi Unsplash ja Kuviasuomesta.
Kuvakoolla on väliä
Jokaisella somekanavalla on omat tekniset vaatimuksensa kuville ja videoille. Kuvamuotoja ja -kokoja on monia, mutta yleisesti voidaan sanoa, että mitä enemmän kuva tai video vie pinta-alaa somekanavan feedistä, sitä enemmän se luonnollisesti herättää huomiota.
Paljon tekstiä sisältävä somekuva on riski
Paljon tekstiä sisältävä kuva on kinkkinen juttu somekanavien algoritmien kannalta. Esimerkiksi Facebook määrittää huonommaksi sisällöksi kuvat, joissa on enemmän kuin yksi kolmasosa tekstiä. Siksi alusta ei anna niille niin paljon näkyvyyttä kuin muille kuville, ja se saattaa jopa estää niiden mainostuksen. Pohdi siis, voisitko esittää asiasi postauksen tekstissä, jolloin käyttäisit kuvassa tarvittaessa vain lyhyttä iskulausetta ja/tai huomion herättäjää. Jos käytät kuvaa, jossa on tekstiä tai vaikkapa logo, lataa kuva kanavaan PNG-muodossa.
Erilaisia kuvasuhteita.
Kuvia eri kuvasuhteissa Facebookin feedissä.
Näin teet iskevän somevideon
Panosta videon alkuun! Ensimmäiset sekunnit määrittelevät, katsotaanko videosi loppuun. Mene siis suoraan asiaan. Pidä videosi napakan mittaisena. Tutkimuksen mukaan ihmisen keskittymiskyky herpaantuu kahdeksan sekunnin kohdalla (mikä on lyhyempi aika kuin kultakalalla). Vältä siis turhaa jaarittelua ja epärelevanttia sisältöä. Hyvä tavoite on pitää videot maksimissaan minuutin mittaisina.
Muista, että videomuotoja on monia. Älä unohda live- ja story-videoita, jotka kasvattavat suosiotaan entisestään. Ota seuraajasi mukaan johonkin tapahtumaan ja välitä sen tunnelmia livevideon kautta. Mieti, voisitko esitellä uudet tuotteet Instastoryssä.
Vinkkejä videon tekoon:
- Jätä videon alkuun ja loppuun editointivaraa.
- Älä lopeta kuvaamista mokan sattuessa. Epäonnistuneet kohdat on helppo leikata pois editointivaiheessa.
- Rakenna videoon tunnelmaa musiikilla ja erilaisilla ääniefekteillä. Niitä voit ladata esimerkiksi täältä.
Somea kulutetaan pääsääntöisesti mobiilisti, ja videot katsotaan äänettömällä. Muista siis tekstittää videosi. Tekstityksellä huomioit myös näkö- ja kuulovammaiset käyttäjät. Lisää tietoa saavutettavuudesta löydät täältä. Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä on helppoa lisätä myös kuvia sisältäviin julkaisuihin vaihtoehtoinen teksti (alt text), jonka näkövammaisten käyttäjien apuvälineet lukevat.
Apua someen? Ota yhteyttä ja laitetaan sisällöt kuntoon!