Yksinkertainen on kaunista – myös vuosikertomuksissa

Marraskuusta helmikuuhun eletään Tuluksessakin ”vuoskariaikaa”. Sähköpostit ja tiimialustat pullistelevat kommenttikierroksilla pyöriviä yritysten asiakastarinoita, infografiikkaluonnoksia ja puuttuvien palasten to do -listoja. Vuosikertomuksia tehdään monella eri tyylillä, mutta niillä on aina sama perustehtävä: selkeä tiedon välittäminen.

Asiakkaidemme, suurten ja pienten, vuosikertomukset poikkeavat hurjasti toisistaan. Pienimmän yrityksen vuosikertomus on yksinkertainen mustavalkoinen julkaisu, jossa kerrotaan olennaisimmat, eikä tarinoida turhia.

Joillain asiakkaillamme vuoskari ilmestyy vain verkossa ja sisältää paljon interaktiivisia, visuaalisesti kiehtovia elementtejä. Suurimmat tekemistämme vuosikertomuksista on painettu raskaalle paperille vaikuttavin värikuvin ja grafiikoin ja sisältävät paljon toimintaa taustoittavaa tarinaa ja aukeamalta toiselle levittäytyvää havainnollistavaa infografiikkaa.

Vaikka vuosikertomukset näyttävät hyvin erilaisilta, pyritään niissä kaikissa kertomaan helposti ymmärrettävällä ja tiiviillä tavalla siitä, mitä kuluneen vuoden aikana saavutettiin, mikä muuttui parempaan, millaisia haasteita kohdattiin, ja miten ne taklattiin.

Moni vuoskarin lukija plärää tarinoiden ohi suoraan talousdiagrammeihin. Vuosikertomuksen tulee palvella käyttäjäystävällisellä tavalla myös tätä lukijaryhmää, verkossa ja printtinä.

Palkittua työtä

ProCom, Suomen viestinnän ammattilaisten järjestö, palkitsee vuosittain kaksi pörssilistattua ja listaamatonta yritystä hyvästä vuosikertomusraportoinnista. Vuoden 2018 tarinastaan palkittiin Metso Oyj sekä Lassila ja Tikanoja (listatut) ja Sato Oyj sekä Finnvera (listaamattomat).

Millaisin perustein juuri nämä vuosikertomukset on palkittu? Otetaan selvää ja napataan parhaat vinkit omaan vuoskarityöhön!

Metson vuosikertomusta raati kiittelee siitä, että se tekee vaikeasti ymmärrettävistä asioista helppoja ymmärtää. Taitto on tietysti vaikuttava ja visuaalisuus kaiken kaikkiaan näyttävä. Vuosikertomuksen sanotaan auttavan lukijaa ymmärtämään Metson liiketoimintaa. Oletko sinä samaa mieltä?

Lassila ja Tikanoja sai listattujen yhtiöiden kunniamaininnan erinomaisesta vastuullisen toiminnan kuvauksestaan. Vuosikertomuksessa on eritelty selkeällä tavalla sitä, kuinka yritys luo arvoa eri sidosryhmille. Myös tavoitteenasettelusta ja seurannasta viestitään vuosikertomuksessa raadin mukaan hyvin. Tästä pääset tutkimaan!

Finnvera sai kiitosta hyvästä lukijan palvelusta ja korkeasta informaatioarvosta ja Satoa kiiteltiin oivaltavasta kerronnasta.

Vuoden 2017 paketoivat parhaiten Metsä Group, Vaisala, Citycon ja Wärtsilä.

Vaisalaa kehuttiin äärimmäisestä selkeydestä, lähes rautalangasta vääntämisestä. Metsä Group keräsi kehut yhteiskuntavastuun viestimisestä, visuaalisuudesta ja onnistuneesta kohderyhmäajattelusta: vuosikertomus oli jaoteltu kolmeen erilliseen osaan (tilinpäätös, vastuullisuus, toiminta) käyttäjäryhmät mielessä pitäen. Wärtsilää kehuttiin hyvästä web-pohjaisen vuosikertomuksen käytettävyydestä kaikilla laitteilla. Citycon sai kunniamaininnan läpinäkyvyydestä.

Kaikkia ProComin raadin ylistäviä arvioita yhdistää yksi asia: selkeys ja asioista kertominen ymmärrettävällä, yksinkertaisella tavalla. Selkeät, lukijaa palvelevat luokittelut, havainnekuvat ja hyvä käytettävyys nostetaan usein esiin.

Mitä tästä opimme?

  1. Väännä rautalangasta.
  2. Ajattele vuosikertomuksen eri käyttäjäryhmiä.
  3. Panosta selkeään visuaalisuuteen.

 

Onnea matkaan! Ja muista ottaa mukaan riittävä määrä tuluksia valaisemaan tietäsi.

 

Saara Töyssy

Kehityspäällikkö, viestintäasiantuntija
saara.toyssy@tulus.fi
+358 44 751 3104