fbpx

 

Viestintätoimiston arki voi välillä olla täynnä vauhtia ja vaarallisia tilanteita, mutta se ei hätkäytä Tuluksen uutta johtavaa viestintäasiantuntijaa Johanna Lassy-Mäntyvaaraa. Lähes kahden vuosikymmenen kokemus yritys- ja järjestöviestinnästä Suomessa ja maailmalla takaa, että Johannalla pysyy pää kylmänä tiukassakin viestintätilanteessa. Yritysviestinnän ohella hän on päässyt hiomaan viestejä muun muassa Punaisen Ristin kansainvälisten avustusoperaatioiden viestintätehtävissä sekä murroskautta elävällä muotoilun alalla Ornamon viestintäpäällikkönä.

Johannan työura alkoi alun perin toimittajana, mutta työt laajenivat pian lehtitoimituksista erilaisiin viestintätehtäviin. Viestintä tarjosi Johannalle tilaisuuden hyödyntää monipuolisesti toimittajan taitoja päästäen hänet samalla kiinni isompiin kokonaisuuksiin. Toimittajan identiteetti on kuitenkin säilynyt matkassa vuosien viestintäkokemuksenkin jälkeen.

”Tietty uteliaisuus, kyseenalaistaminen ja aikaansaaminen kuuluvat toimittajan identiteettiin. Olen iloinen, että ne ovat vielä tallella”, Johanna sanoo.

 

Tärkeintä on kysyä miksi ja miten

Kokeneena viestintäkonkarina Johanna on oppinut viestinnän suunnittelun tärkeyden.

”Viestinnässä usein vähemmän on enemmän”, Johanna sanoo. Hänen mukaansa massiivisten viestintäkampanjoiden sijaan voi joskus olla parempi pistää paukut pienempään piirin. Tärkeintä on löytää ydinviesti ja pohtia, mihin viestinnällä pyritään.

”Tavoitteellisuus on tärkeää. Viestinnän suunnittelu on hyvä aloittaa kysymällä, miten viestintä tukee yrityksen tavoitteita. Vasta tämän jälkeen kannattaa siirtyä muihin oleellisiin kysymyksiin, kuten keille viesti suunnataan ja miten heidät tavoitetaan”, Johanna jatkaa.

Johanna korostaa, että viestinnän suunnittelu ja toteuttaminen eivät vielä riitä. Niiden lisäksi on tärkeää tarkastella tehdyn työn tulosta eli selvittää, onko viestintä onnistunut. Siihen eivät riitä pelkästään numerot.

”Numeerinen mittaaminen esimerkiksi somereaktioiden ja nettisivuliikenteen osalta on hyvää perustietoa, mutta nykyisessä viestintäympäristössä se ei välttämättä riitä. Entistä useampi yritys kaipaa nyt tietoa siitä, mitä viestinnällä saadaan aikaan. Tämän selvittäminen vaatii aikaa, resursseja ja uusien mittarien kehittämistä. Tätä työtä teemme parhaillamme myös Tuluksessa”, Johanna kertoo.

 

Lapset ja ulkoilu pitävät liikkeellä

Vaikka viestintä on Johannan intohimo, arjessa riittää aikaa muuhunkin.

”Harrastan vanhemmuutta”, Johanna kertoo nauraen. Lasten kanssa olo – niin omien kuin muidenkin – on Johannalle luontevaa, ja perheen riennot tuovatkin kahden lapsen äidin arkeen paljon säpinää.

Omien lasten kanssa touhuamisen lisäksi Johanna osallistuu perheineen tukiperhetoimintaan. Yksi ylimääräinen bonuslapsi viettää säännöllisesti viikonloppuja Johannan luona ja osallistuu perheen arkeen ja juhlaan.

Lasten kanssa olemisen lisäksi liikunta ja ulkona oleminen ovat Johanna sydäntä lähellä. Vanhana partiolaisena Johannan mieli lepää erityisesti metsässä. Siellä hän liikkuu mieluiten kävellen tai juosten, ja välillä maistuu myös kuntosuunnistus.

Kurkkaa lisää Johannan kokemuksesta Linkedinistä.

 

Johannan top-3 retkikohteet Tampereen seudulla

  1. Niihaman maja
    ”Kiva retkikohde pyörällä tai hiihtäen. Ihana kodinomainen tunnelma!”
  1. Rauhaniemen sauna Kaupissa
    ”Tunnelmallinen ja perinteinen kansankylpylä, jossa arki unohtuu.”
  1. Kintulammen retkeilyalue
    ”Kivoja reittejä ja erämaan tunnelmaa yllättävän lähellä. Bussillakin pääsee Tampereelta.”

 

Kaipaatko strategista näkemystä tai lisää vaikuttavuutta viestintääsi? Ota yhteys Johannaan!

 

Johanna Lassy-Mäntyvaara
johanna.lassy@tulus.fi
p. 040 584 9569

 

 

 

Tutustu muihin tuluksiin täällä!