Nix tuntee Kiinan viestintätavat ja kanavat

”Hyvä ongelmanratkaisukyky ja vahvat analyyttiset taidot vievät viestinnässä pitkälle”, toteaa Tuluksen tiimin uusi Kiina-asiantuntija Xiaohong Ni, tuttujen kesken ytimekkäästi Nix. Tulevissa tehtävissä on varmasti hyötyä myös Nixin kansainvälisestä viestintäkokemuksesta sekä sujuvasta kiinasta, englannista ja suomesta.

Nixin ydinosaamista ovat B2B-markkinointi ja kiinalaiset sosiaalisen median kanavat. Tällä hetkellä suosituin kanava yrityksille ja yksityisille käyttäjille on WeChat, useita palveluita yhdistävä superapplikaatio. Kiinassa käytetään pääasiassa omia paikallisia sovelluksia, koska useimmat länsimaiset palvelut ovat nettisensuurin vuoksi erittäin hitaita. Paikallisissa kanavissa tarvitaankin erityistä osaamista, kulttuurin tuntemusta ja kielitaitoa.

Suomeen Nix saapui alun perin vuonna 1998. Haaga-Heliassa opiskeltu kansainvälisen liiketalouden tutkinto avasi ovia suomalaisyritysten markkinointitehtäviin ja puolen vuoden työjaksoon Belgiassa. Vuonna 2005 Nix palasi Kiinaan miehensä kanssa ja päätyi maailmanlaajuisesti toimivan suomalaiskonsernin Kiinan sekä Pohjois-Aasian markkinointi- ja viestintävastaavaksi. Vaativa tehtävä maailman väkirikkaimmassa maassa oli omiaan haasteita rakastavalle Nixille, ja toimessa vierähti lähes seitsemän vuotta. Sitten perheenlisäys ilmoitti tulostaan. Messusuunnitelmat, verkkosisällöt ja markkinointistrategiat vaihtuivat hetkeksi vauva-arkeen.

Kesällä 2016 perhe muutti takaisin Suomeen. ”Tämä on hieno maa kasvattaa lapsia”, kahden pojan äiti toteaa ja listaa perheen suosikkikohteita Muumimaailmasta Heurekan kautta Koiramäkeen. Sichuanista Seinäjoelle päätynyt tarmonpesä onkin ehtinyt kiertää enemmän Suomea kuin moni syntyperäistallaaja. ”Paras paikka on kuitenkin suomalainen metsä”, retkeilystä ja marjastamisesta nauttiva Nix tiivistää.

Työmatkat Seinäjoelta Tampereelle taittuvat sukkelasti junalla. ”Kotini ja Tuluksen toimisto ovat molemmat lähellä rautatieasemaa, ja sukulaiset auttavat lastenhoidossa tarvittaessa”, pidempiinkin etäisyyksiin tottunut Nix kuittaa kyselyt välimatkasta.

Tarvitsetko asiantuntijaa viestintään ja markkinointiin Kiinassa? Ota yhteyttä Nixiin!

Johanna Lassy-Mäntyvaara

Xiaohong Ni

WeChat-markkinoinnin asiantuntija, sisältöstrategi
nixiaohong@tulus.fi
+358 40 670 0046