fbpx

Kapinaa Capitolissa ja suljettuja Twitter-tilejä. Mitä sosiaalisessa mediassa oikein tapahtuu ja miksi sen pitäisi kiinnostaa juuri sinun yritystäsi? Tuluksen harjoittelija Kaisa Malassu kokosi yhteen alkuvuoden kirjavat käänteet ja koosti yhdessä Tuluksen someasiantuntija Siru Salmisen kanssa vinkit siitä, miten tapahtumat tulisi huomioida somea käyttävissä yrityksissä.

 

Somealustoista portinvartijoiksi

Facebookin ja Twitterin kaltaiset sosiaalisen median yhtiöt ovat pitkään halunneet ylläpitää roolia käyttäjälähtöisen sisällöntuotannon ja -jakamisen alustoina, pyrkien näin välttämään vastuuta sivuillaan julkaistuista sisällöistä. Somen politisoituminen on vaatinut yhtiöitä kuitenkin muuttamaan suhdettaan sisällön valvontaa kohtaan.

Etenkin Yhdysvaltain presidentinvaalien alla sisältöjen moderointi tiukentui monin tavoin. Somejätit ottivat näkyvän harppauksen kohti perinteisempää portinvartijan roolia ja yhä suvereenimpaa valtaa omilla alustoillaan.

 

Tekoälyn rooli kasvaa

Keinot valvonnan lisäämiseen ovat moninaiset. Facebook on kehittänyt käyttöehtojensa valvontaa varten tekoälyn, joka haravoi sääntörikkomuksia ja epäilyttäviä tilejä valtavasta informaatiomassasta. Twitter taas on ilmoittanut pilotoivansa käyttäjälähtöistä moderointia misinformaation kitkemiseksi.

Koronapandemian alla tekoälyn ja automaattisen moderoinnin käyttö lisääntyi, kun Facebook, Twitter ja YouTube ilmoittivat työntekijöidensä lähettämisestä kotiin tartuntojen pelossa.

Tarkentunut seula ja automatisaation lisäämät virheet moderoinnissa näkyvät myös Suomessa. Viittaukset esimerkiksi salaliittoteorioihin journalistien lukupiiritapahtuman kuvauksessa jäivät tekoälyn haaviin. Yksittäisten ihmisten, yhteisöjen ja yritysten tilien poistamisen lisäksi ei ole ennenkuulumatonta, että Facebook on jäädyttänyt käyttäjiensä mainostilejä ilman ennakkovaroitusta.

 

3 vinkkiä yrityksille: ota nämä huomioon

Jäädytetyn tilin takaisin saaminen voi olla pitkä ja loputon suo. Yhteyden saaminen somealustojen tukeen on hankalaa ja sieltä saadut vastaukset ovat varsin niukkoja.

On hyvä muistaa somejättien erikoinen asema ennen paremman palvelun peräänkuuluttamista, sillä me käyttäjät emme ole näille yhtiöille varsinaisesti asiakkaita. Hyödynnämme ilmaista palvelua, jonka käyttöehtoihin olemme sitoutuneet tilin perustaessamme. Facebookilla tai Twitterillä ei ole velvollisuutta perustella, miksi tili on jäädytetty tai yhteisösivu poistettu – eikä sosiaalisen median tili suinkaan ole kaikkia koskeva ihmisoikeus.

Helpointa on siis varmistaa, ettei oma tili joudu syystä tai toisesta algoritmin hampaisiin. Someasiantuntijamme Siru antaa kolme vinkkiä, joiden avulla sometat viisaammin.

 

Valitse kanavasi ja keskustelusi

Eri somealustoilla on omat toimintalogiikkansa ja keskustelukulttuurinsa. Twitter keskittyy ajankohtaisiin aiheisiin, mielipiteisiin ja keskusteluun. Vuorovaikutus on nopeatempoista ja vaatii oikea-aikaisuutta. LinkedIn on selkeästi ammatillinen ja työelämäpainotteinen kanava, kun taas Facebookissa ja Instagramissa voi viestiä kevyemmin.

Oikean kanavan valitsemisen ja sen ominaispiirteiden huomioinnin lisäksi ota aina selvää, millaiseen keskusteluun olet osallistumassa – tarkoituksella tai huomaamattasi. Tutustu käyttämiesi hashtagien takana käytyyn keskusteluun, jotta sisältösi ei linkity kyseenalaisiin tai negatiivisiin aiheisiin.

 

Tutustu alustaasi

Milloin viimeksi olet vilkaissut käyttämiesi sosiaalisten medioiden asetuksia tai käyttöehtojen pientä printtiä? Jotta vältyt yllätyksiltä, pidä silmät ja korvat auki uusien yhteisösääntöjen ja päivittyvien käyttöehtojen varalta. Somesisältöjen harmaasta massasta erottuminen vaatii välillä rohkeita ratkaisuja, kannanottoja ja kokeellisuutta. Sääntöjen rajoissa pysyminen varmistaa, että yleisö myös näkee sisältösi.

 

Varmista riippumattomuutesi

Some on hyvä renki, mutta huono isäntä. Pidä siis huoli, ettei bisneksesi ole riippuvainen yhdestä alustasta tai Facebookin kaltaisesta somejätistä. Aiemmin on ajateltu, että sometileillä voidaan korvata esimerkiksi nettisivujen tai uutiskirjeiden sisältöjä. Tätä kannattaakin nyt harkita uudelleen. Some on erinomainen väline kohderyhmiesi tavoittamiseen ja palveluiden markkinoimiseen, mutta arvaamattoman luonteensa takia se ei koskaan saisi olla ainoa käytössäsi oleva viestintäkanava.

+ Muista tallentaa sisällöt ja markkinointimateriaalit muuallekin kuin vain somejättien alustoille. Näin varmistat, että jäädytetty tili ei vie mukanaan korvaamatonta tietoa ja vuosien työtä.

 

Käy lukemassa aiemmat someblogimme ja nappaa vinkit talteen kuvien ja videoiden käytöstä somessa, Facebook-mainonnastasomen kohderyhmistä ja sosiaalisen median hallintapalveluista.

 

TARVITSETKO TUKEA SOMEN SYÖVEREISSÄ SELVIYTYMISEEN? KAIPAATKO KONSULTOINTIA SOMEMAAILMAN KUUMIMMISTA KUULUMISISTA? TULUS SOME SERVICE POINT AUTTAA!

Some Service Point tarjoaa sisältöjen suunnittelun, koordinoinnin, seurannan ja paljon muuta – kaikki yhden luukun taktiikalla. Tarvittaessa koulutamme ja sparraamme, aina yrityksesi tarpeiden mukaan. Kiinnostuitko? Lue lisää tai ota yhteyttä:

 

Siru kuvassa

Siru Salminen
Sosiaalisen median asiantuntia
siru.salminen@tulus.fi
p. 050 579 3206