fbpx

Tuntuuko siltä, että nykyään on aina muuttujia matkassa? Itsestäni ainakin. Epävarmuuden sietämisestä on tullut uusi supervoimani.

Maailma myllertää ympärillämme, ja ihmiset ja organisaatiot koittavat pysyä menossa mukana. Kukaan meistä ei voi jäädä laakereille lepäämään, sillä lähes jokainen toimiala on nyt muutoksessa.

Kieltämättä tuntuu, että niin ihmisiltä kuin yrityksiltä vaaditaan juuri nyt kovin paljon. Haluamme muuttua vastuullisemmiksi. Muuttua avoimemmiksi. Muuttua tiedostavammiksi. Muuttua tehokkaammiksi.

Sen sijaan että tekisimme hätäjarrutuksen ja suunnanvaihdon, on juuri nyt oikea aika pysähtyä miettimään, miten meillä paiskitaan hommia ja pitäisikö tavat toimia muuttaa pohjamutia myöten uusiksi. Onko meillä tarpeeksi muutoskykyä, jotta liiketoimintamme joustaa ja selviää? Jotta ihmiset voivat hyvin ja kokevat tulevansa kuulluiksi?

Muutoskyvyn vahvistaminen kannattaa aloittaa näistä kolmesta perusasiasta:

 

Joustavuus

Kiveen hakatut suunnitelmat ovat muutoksessa myrkkyä. Kun tuuli kääntyy, on laivaa ohjattava olosuhteiden mukaan. Muuten terävä puuska saattaa kääntää autopilotilla seilaavan kohti karia. Ympäristöön sopeutuminen on muutoskyvykkään tunnusmerkki.

 

Viestintä

Viestintä muutoksessa on vuorovaikutusta ja tiimipeliä. Muutosta ei johdeta norsunluutornista, eikä johtaa voi käskemällä. Hyvä johtaja osaa motivoida ja hyödyntää yhteisönsä kykyjä. Muutoskyky on yhtä aikaa kykyä kuunnella ja käydä keskustelua.

 

Rohkeus

Mistä tietää, onko muutos lyhytaikainen poikkeus vai täysin uusi normaali? Rohkeus hypätä tuntemattomaan on muutoskyvyn taidonnäyte. Kyvykäs lähestyy muutosta uteliain silmin ja uskaltaa olla edelläkävijä myös epävarmuuden keskellä.

Oli muutoksen motiivina sitten pandemia, kansainvälistyminen tai vaikka yrityksen omistajanvaihdos, lainalaisuudet ovat samat. Muutos herättää aina kysymyksiä. Henkilöstö kaipaa vastauksia, ja johdolta vaaditaan läsnäoloa. Muutoksen johtaminen onkin mitä suuremmissa määrin viestimistä.

 

Tule kuulemaan torstaina 18.2. Tulus Akatemian maksuttomaan tietoiskuun enemmän siitä, mitä ja miten muutoksessa viestiä. Mitkä ovat tyypilliset sudenkuopat? Millä nyrkkisäännöillä pääsee itsekin jo pitkälle, ja milloin kannattaa luottaa apuvoimiin?

 

Minea Hara
Viestintäasiantuntija
minea.hara@tulus.fi
p. 050 579 3204